nyheter
Traff på bulkmarkedet
Bilpensjonisten Thorrolf Fredriksen, far og sønn Einar og Espen Galtung Døsvig med flere har hatt en fantastisk fortjeneste på sine shippinginvesteringer.
Fortjenesten har de fått gjennom Seven Seas Carriers i Bergen, skriver Bergens Tidende.
Bjarne Rieber sitter igjen med skjegget i postkassen etter at ha solgt seg ut av de samme skipene før markedet for alvor begynte å stige.
Selskaper knyttet til Seven Seas Carriers fikk samlet et resultat på 137 millioner kroner inkludert salg av to skip innen «familien».
Skipsselskapenes resultat innen Seven Seas Carriers var på 137 millioner kroner er etter finansposter og avskrivninger. Dette inkluderer to salg av skip innen «familien». Tilsvarende resultat i 2003 var på 56 millioner kroner.
I forhold til totale driftsinntekter på 180 millioner i 2004 og 94 millioner i 2003, er resultatene forbløffende gode.
- Vi er strålende fornøyd, sier reder Christian Sundt i en kommentar til Bergens Tidende.
Sundt forteller til avisen at driftsinntektene for de fem skipene i 2005 vil komme opp i 260 millioner kroner. Men ikke alle har god grunn til å være like godt fornøyd. Bjarne Rieber Gruppen, som tredoblet verdiene sine i to bulkskip, MS «Radiance» og MS «Rainbow» før de solgte seg ut, ville kunnet ha flerdoblet verdiene sine om de hadde unnlatt å selge. I oktober i fjor solgte de seg også ut av MS «Syrena» etter at de hadde tjent nok. Verdien på dette skipet har siden økt med 10-15. I tillegg har inntjeningen vært god.
De som overtok Rieber-andelene angrer neppe på det nå. Markedet er gått opp med rakettfart og inntjeningen er det enkelte betegner som eventyrlig. Tørrlastmarkedet har neppe vært høyere og har faktisk i perioder vært bedre enn tankmarkedet. Noe slikt har ikke skjedd tidligere, skriver Bergens Tidende.