Samfunn

Carl Edvard Endresen, sjef for Uber i Norge, sier Uber Pop tar en pause i Norge.

Uber trekker seg ut av Norge – inntil videre

Skyssformidleren Uber tar pause på ubestemt tid for sin viktigste tjeneste i Norge fra slutten av oktober. – Forsøker å presse regjeringen, mener Taxiforbundet.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet kunngjorde mandag at de setter virksomheten Uber Pop på pause inntil videre.

– Vi ønsker å signalisere at vi ønsker å bli regulert. Det har vi sagt lenge, sier sjef for Uber i Norge, Carl Edvard Endresen, til NTB.

Kunngjøringen kommer like før Samferdselsdepartementet skal svare Eftas overvåkingsorgan ESA om hva Norge vil gjøre med regelverket. Fristen er 27. oktober – tre dager senere trer Uber-pausen i kraft.

ESA krever at Norge endrer løyvesystemet for persontransport fordi dagens ordning er til hinder for fri konkurranse.

– Presser regjeringen

Norges Taxiforbund mener Uber burde blitt stoppet for lenge siden.

– Dette er jo ulovlig virksomhet. Dette er bare et spill for galleriet for å presse regjeringen når de skal gi sitt svar til ESA. At en ulovlig virksomhet skal få lov til å drive et slikt spill, synes jeg er helt uhørt, sier styreleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund til NTB.

Han tror regjeringen vil ha gode argumenter fordi ESA ikke har sagt noe om løyver.

– Løyvene skal jo bestå, og sånn sett kommer det jo aldri til å bli noen åpning for Uber, fastslår Trevland

Har tro på regelendring

I Uber har man tro på at Norge vil følge ESAs anmodning. Om det skjer, og begrensningen på antall løyver fjernes, vil Uber komme tilbake med tjenester som normalt.

Endresen er opptatt av å få fortgang i prosessen, og vedgår at selskapet med pause-meldingen ønsker å understreke alvoret for Samferdselsdepartementet.

Han mener flere ting peker i retning av en regelendring, blant annet at regjeringspartiene i sine program går inn for en oppmyking av løyveordningen og at også mulig samarbeidspartner Venstre har uttalt seg i positive ordelag. Dessuten tviler han på at Norge ønsker å legge seg ut med Efta-domstolen.

– Vi har også klinkende klare anbefalinger fra delingsøkonomiutvalget, som gikk inn for å skrote hele løyveordningen, sier han.

Dialog med skattemyndighetene

Uber har i innspill til Samferdselsdepartementet foreslått flere tiltak for regulering. De ønsker å følge skattemyndighetenes ønsker om automatisk innrapportering av sjåførenes inntekt. Selskapet vil også inngå avtaler med organisasjoner som tilbyr pensjons- og forsikringsordninger for sjåførene. I tillegg ønsker selskapet at sjåførene skal få tildelt kjøreseddel.

– Vi skal passe på forbrukernes sikkerhet, på dem som kjører og på skatteinngang, sier Endresen.

Det er den tradisjonelle Uber-tjenesten med vanlige personbiler som ikke lenger blir tilgjengelig her i landet etter 30. oktober. Den mer eksklusive tjenesten Uber Black, med svarte limousiner, og Uber XXL med kjøretøy med opptil 16 seter, er løyvebasert og blir værende.

Fikk millionbot

Selskapet fikk nylig en bot på 5 millioner kroner for brudd på yrkestransportloven. Politiet i Oslo fant at Uber har operert ulovlig fordi selskapet har drevet persontransport uten nødvendig løyve. Uber nektet å vedta boten, og saken vil dermed bli avgjort i rettsvesenet.

Endresen avviser at boten har noe å gjøre med beslutningen om trekke seg ut.

– Det er ikke noen direkte forbindelse der. Vi mener regelverket er uklart, det er også grunnen til at vi valgte å ikke vedta forelegget, sier han.

Uber

  • Amerikansk selskap som formidler bilturer på bestilling. Etablert i 2009 av Garret Camp og Travis Kalanick. Selskapet har hovedkvarter i San Francisco.
  • Uber beskriver seg som en samkjøringstjeneste, der privatbiler bestilles til en kjøretur, der sjåføren og passasjer deler omkostningene.
  • Ubers virksomhet har rammet taxinæringen hardt en rekke steder. Taxinæringen mener Uber har urettmessige fordeler ved at de ikke følger regler til registrering, forsikring og utgifter som næringen er underlagt.
  • Uber finnes i dag i 70 land, også Norge, og mer enn 500 byer. Tjenesten er imidlertid blitt forbudt som privattaxi-virksomhet mange steder.
  • I mars ble det klart at Uber legger ned i Danmark. Nedleggelsen ble begrunnet med den nye danske taxiloven som krever at alle drosjer har setefølere og taksametre.
  • I september sa transportmyndighetene i London at de ikke vil fornye lisensen Uber trenger for å operere i byen.
  • I Norge fikk Uber i september en bot på 5 millioner kroner for brudd på yrkestransportloven.
  • Politiet har slått hardt ned på Uber-sjåfører i Norge. 194 sjåfører har blitt anmeldt, med 94 førerkort og 11,2 millioner kroner inndratt, skrev Aftenposten i juni.
Powered by Labrador CMS