Velferd
Umulig å behandle koronasøknader innenfor normal saksbehandlingstid
Koronakrisen er en massiv stresstest av det norske sikkerhetsnettet og velferdsytelsene, skriver Nav-direktør Sigrun Vågeng i en kronikk i Aftenposten.
I innlegget skriver hun at Aftenposten kommer med urimelig kritikk når de på kommentarplass hevder at Nav sviktet da koronakrisen traff Norge.
På to måneder, fra mars til mai, mottok Nav 450.000 søknader om dagpenger, noe som utgjør tre ganger så mange mottatte søknader som i hele 2019. Alle disse søknadene må behandles manuelt, og alle skal behandles innen slutten av juli. I tillegg har antallet søknader om sykepenger og omsorgspenger økt etter koronakrisen. Det er realiteten for Nav i disse dager.
«I sum opplevde Nav en tsunami av søknader som det var umulig å håndtere innenfor normal saksbehandlingstid», skriver hun.
I dag behandler de seks ganger så mange søknader som før koronakrisen, det kommer frem i innlegget.
To grunner til lang ventetid
I tillegg til et høyt antall søknader, er det ifølge Vågeng særlig to grunner til at behandlingen tar lang tid. For det første fordi søknadene må behandles manuelt. Det skyldes ifølge Vågeng «et komplekst regelverk som det ikke er mulig å automatisere på kort sikt».
For det andre har stortinget vedtatt en ordning for lønnskompensasjon til permitterte, som krever utvikling av en komplett saksbehandlingsløsning, som skal sikre korrekt behandling.
Til nå har Nav utbetalt 8,5 milliarder kroner i dagpenger.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen