jobb og ledelse

Utstudert tiltrekningskraft

Konkurransen om å tiltrekke seg de beste studentene er hard. Noen bedrifter er mer pop blant jenter enn gutter. Uansett lønner det seg å smøre litt.

Publisert Sist oppdatert

Ikke sjelden brer den umiskjennelige lukten av Peppes Pizza seg på NHH i Bergen. På rekke og rad står bedriftene og gjør seg lekre for studentene. For en student med slunken lommebok er gratis pizza en herlig avveksling til makaroni med ketchup og ost. Noen bedrifter kliner til med restaurantbesøk og fri bar på utestedene også. Og det lønner seg for bedriftene å bruke litt tid og penger på studenter som muligens er fremtidige ansatte.

- Det er stor korrelasjon mellom bedriftene som blir nevnt som drømmearbeidsgiver og de som profilerer seg på skolene, sier Carlo Duraturo i Universum.

Hvert år spør Universum avgangsstudentene i økonomiske og teknologiske fag hvilke bedrifter de kunne tenke seg å jobbe hos. Statoil har «vunnet» de siste årene. Hydro er også en gjenganger i toppen av listen. Tine raste fra en andreplass i fjor til en 25. plass i år, men ellers er endringene små.

Siviløkonomene, sivilingeniørene og IT-utdannede som blir spurt (2418 studenter i år), blir bedt om å sette opp fem selskaper de anser for å være drømmearbeidsgiverne. Universum har utført denne undersøkelsen hver vår siden 1997.

- I tidsrommet 1999 til 2001 var konsulentbransjen og investment banking veldig populært. Mange siviløkonomer fikk jobb allerede før de var ferdige med utdannelsen. Det var høy lønn og bonus som gjaldt. Men i 2001 gikk det dårlig i bransjen, og konsulentselskapene ga studentene sluttpakke allerede før de hadde begynt i jobben. Ryktene spredte seg raskt, og det gjorde at studentene ikke valgte konsulentselskapene. De eneste som holdt stand, var McKinsey og BCG. De fortsatte å ta inn det samme antallet nyutdannede, forklarer Duraturo.

Etter det ble det viktigere med sikkerhet, og studentene ønsket seg jobber i selskap som tilbød solide traineeprogram.

- Nå ser det ut som om konsulentselskapene kommer tilbake, sier Duraturo.

SØKER TRYGGHET

Fra 2000 til 2004 viser trenden at studentene ønsker seg betalt overtid i stedet for bonus, aksjer eller ekstra ferie. Rundt millennium syntes studentene det var greit med masse overtidsarbeide. I 2002 ønsket de en bedre balanse mellom jobb og fritid, mens nå peker trenden mot mer utfordrende arbeidsoppgaver. Rundt dot.com-tiden ville mange starte for seg selv, mens i dag føler studentene seg tryggere i det offentlige. Ikke er de like kravstore med hensyn til lønn, heller.

KVINNEBEDRIFTER

ØR har tatt en titt på om det er noen forskjeller mellom hvilke bedrifter kvinnelige og mannlige studenter ønsker å jobbe i. Stort sett velger studentene de samme bedriftene. Men det er noen forskjeller. Kvinnelige ingeniører er mer interesserte i å jobbe i legemiddelbransjen enn sine mannlige studentkolleger. Alpharma og GE Healthcare kommer på henholdsvis syvende- og åttendeplass på jentenes liste, mens de ikke er blant de topp 50 for gutta. Andre veien kunne over 10 prosent av gutta tenke seg å jobbe for Kongsberg Gruppen, mens bare fire prosent av jentene ønsker det samme.

Blant økonomistudentene er det flere forskjeller. L’Oréal kommer helt opp på tredjeplass hos jentene, men ligger på 41. plass hos gutta. Jentene er også mer interessert i å jobbe for IKEA og Norad.

Katrine Kalleberg har akkurat startet som trainee i markedsavdelingen i L’Oréal. Det er en drømmejobb.

- Jeg forstår godt at L’Oréal kommer så høyt opp på listen. Det er et anerkjent, svært innovativt og internasjonalt konsern, der man får spennende utfordringer og tidlig ansvar, sier hun.

- Er det mange jenter som jobber i L’Oréal?

- I marketing er det flest jenter, mens andre av våre avdelinger, som finans og salg, har flere gutter. Jenter kjenner nok bedre til L´Oréals produkter i utgangspunktet, men jeg tror man uansett får et sterkt eierskap og engasjement til merkene her når man begynner å jobbe med dem.

SMØREFRI

Kaja Fønhus Brenna i IKEA tror bedriften er populær blant jentene fordi det er et sted de kan gjøre karriere.

- Vi har kvinner på alle nivåer, og mange er mellomledere, sier hun, og forteller at det generelt er en høyere andel kvinner som søker på jobber i IKEA.

- At vi driver med interiør kan jo være en faktor. De fleste kundene våre er dessuten kvinner, sier hun.

Til forskjell fra de fleste andre bedriftene på Universums liste, holder ikke IKEA bedriftspresentasjoner for studentene.

- Vi er opptatt av mangfold, og vil ha folk i alle aldre og med ulike bakgrunner. Vi retter oss ikke spesielt mot økonomistudentene, sier Brenna.

DRØMMEARBEIDSGIVERNE

Menn - Økonomi
1Statoil29,4 %
2DnB Nor19,9 %
3Hydro18,0 %
3McKinsey18,0 %
5Ernst & Young17,4 %
6PwC13,2 %
7Aker Kværner12,5 %
8Orkla11,1 %
9Finansdepartementet10,7 %
10Boston Cons. Group10,4 %
11Norges Bank9,9 %
12Deloitte9,2 %
13Telenor8,6 %
14KPMG7,9 %
15Accenture7,7 %
Kvinner - Økonomi
1Statoil22,9 %
2Ernst & Young20,6 %
3LOréal18,5 %
4Hydro17,6 %
5Deloitte15,8 %
5DnB Nor15,8 %
7Orkla14,9 %
8IKEA13,7 %
9Schibsted13,2 %
10Innovasjon Norge12,0 %
11Norad11,8 %
12PwC11,3 %
13McKinsey10,9 %
14Finansdepartementet10,7 %
15KPMG9,9 %
Menn - ingeniør
1Statoil28,9 %
2Hydro18,8 %
3Forsvarets forskningsinst.15,3 %
4Aker Kværner14,9 %
5Det Norske Veritas13,8 %
6IBM13,4 %
7Sintef12,9 %
8Telenor12,4 %
9Ericsson12,3 %
10ABB12,1 %
11Microsoft11,0 %
12Kongsberg Gruppen10,6 %
13Siemens9,7 %
14Sun Microsystems9,4 %
15Schlumberger9,2 %
Kvinner - ingeniør
1Statoil32,2 %
2Hydro25,1 %
3Sintef15,4 %
4Forsvarets forskningsinst.14,9 %
5Det Norske Veritas14,1 %
6Aker Kværner11,6 %
7Alpharma10,5 %
8GE Healthcare8,4 %
9IBM7,6 %
9Telenor7,6 %
11ConocoPhillips Norge7,3 %
11Ericsson7,3 %
11Norconsult7,3 %
14ABB6,8 %
15Accenture6,2 %
15Schlumberger6,2 %

Powered by Labrador CMS