83 prosent av norske beslutningstakere opplever at IT-prosjekter ofte går utover tid og budsjett.
83 prosent av norske beslutningstakere opplever at IT-prosjekter ofte går utover tid og budsjett.

Åtte av ti beslutningstakere opplever at IT-prosjekter sprekker

83 prosent av norske beslutningstakere opplever at IT-prosjekter ofte går utover tid og budsjett.

Det viser en ny norsk undersøkelse fra Respons Analyse – på vegne av Nagarro.

Funnene støttes også av den nye, nordiske Radar-rapporten, som slår fast at bare halvparten av IT-prosjektene i Norden leveres innenfor tid og kostnad – og kun 6 av 10 med tilfredsstillende kvalitet.

Hovedfunn fra den norske Respons Analyse-undersøkelsen:

  • 83 prosent mener IT-prosjekter ofte går utover tid og budsjett.
  • 62 prosent mener IT-prosjekter leverer dårligere kvalitet enn forventet
  • Kun 41 prosent jobber med å systematisk måle verdien av IT-prosjekter

Hovedfunn fra Radar-rapporten i Norden:

  • Bare 47 prosent av IT-prosjektene holder seg innenfor budsjett, og 51 prosent leveres til riktig tid.
  • Kun 60 prosent når et akseptabelt kvalitetsnivå.
  • 44 prosent oppgir at kostnadene i IT-prosjekter har økt
  • Samtidig som 3 av 4 virksomheter ikke kan vise hvordan IT bidrar til å skape nye inntekter.
Dette handler ikke om teknologi, det handler om styring, samhandling og kultur, sier Jon-Erik Trøften, som er Head of Global Atlassian Practice i Nagarro.
Dette handler ikke om teknologi, det handler om styring, samhandling og kultur, sier Jon-Erik Trøften, som er Head of Global Atlassian Practice i Nagarro.

 – Når hele bransjen i praksis erkjenner at prosjektene sprekker, må vi stille spørsmål ved hva som svikter, gang på gang. Dette handler ikke om teknologi, det handler om styring, samhandling og kultur, sier Jon-Erik Trøften, som er Head of Global Atlassian Practice i Nagarro, i en pressemelding.

Når hele bransjen i praksis erkjenner at prosjektene sprekker, må vi stille spørsmål ved hva som svikter, gang på gang

– En vekker

Resultatene fra undersøkelsene aktualiserer den pågående konsulent- og digitaliseringsdebatten, hvor særlig offentlige prosjekter har fått kritikk for å være dyre, uoversiktlige og vanskelige å styre. Eksempler som Helseplattformen har vist hvor store konsekvensene kan bli når gjennomføring feiler – både økonomisk og operasjonelt.

– Mange snakker fortsatt om IT som en støttefunksjon. Men når IT i realiteten er kjernen i nesten all verdiskaping, må også ansvaret, prioriteringene og målingene reflektere det. Tre av fire vet ikke engang hvordan IT bidrar til inntekter. Det er en vekker, sier Jon-Erik Trøften.

Powered by Labrador CMS