Næringsliv

Veidung søker lykken igjen

World Medical Center lanserer nå sitt internasjonale helsekort. Bak står bergenseren Arne Veidung, mest kjent for eiendomsinvesteringer og et mislykket prosjekt rundt OL på Lillehammer.

Publisert Sist oppdatert

World Medical Centers helsekort kan lagre informasjon om privatpersoner og sensitive opplysninger om hvilke medisiner du bruker, hvilke sykdommer du har osv. Veidung innså at feilmedisinering var et problem for mange som var på reise. Han og dr. Kjell Vaage ønsket å gjøre noe med dette og fikk hjelp fra personer ved Universitetet i Bergen til å igangsette utviklingen av helsekortet. Veidung er kjent for å ha mange baller i luften og har også gått på store smeller. Han har vært engasjert i prosjekter som sprøyteautomater for narkomane, kraftproduksjon, industri og eiendom. Veidung er også kjent for å ha satset millionsummer på et sammenleggbart hotell og 300 hytter under OL på Lillehammer. Skjenkebevilling ble ikke innvilget og episoden endte med at kreditorene tapte 21 millioner kroner på Veidungs eventyrlige satsing, ifølge Bergens Tidende. Nå settes ressurser inn for å markedsføre et nytt internasjonalt helsekort.

- Jeg innså at feilmedisinering var et problem i form av at mange medisiner har forskjellige navn i Norge og utlandet og ønsket å gjøre noe med dette problemet, sier han.

Vi føler nå at det er et lite eventyr som er i ferd med å skje, vi har fått et gjennombrudd med helsekortet. Vi tror dette er et produkt som alle har bruk for, kanskje med unntak av de aller yngste, sier han.

Veidung har 50 prosent av aksjene, eid direkte eller gjennom sitt selskap FAV Gruppen. Per i dag har World Medical Center solgt rundt 15.000 kort og har tro på at selskapet skal klare å passere 100.000 kort i løpet av neste år. Kortet koster 290 kroner for to år, 145 kroner i året. Det vil gi selskapet 14,5 millioner kroner i inntekter neste år og et lite overskudd.

Vi regner med å gå i pluss neste år, sier Veidung.

TID Å UTVIKLE

Utviklingen av helsekortet startet i 1998, men ble markedsført for fullt først i år fordi det har tatt tid å utvikle det. World Medical Center har inngått avtaler med sykehus i USA og vil også selge lesere til norske sykehus. Administrerende direktør Tor Kristian Heggernes i World Medical Center innrømmer at utfordringen blir å få flere sykehus til å installere software og lesere som kan lese kortet, men dette jobbes det konkret med i disse dager. Selskapet har inngått avtale med franchisetakere rundt i Europa.

Kortet ser ut omtrent som et kredittkort eller reiseforsikringsbevis, men inneholder dine personlige helseopplysninger. Kortet kan leses av en spesialutviklet programvare som brukes ved sykehus i form av koder av diagnose som er lagret på kortet. En annen mulighet er å åpne det forseglede kortet. Da vil man kunne lese informasjon og koder om pasientens diagnose i lesbar form i kortet. Informasjonen er sikret av Datatilsynet og tilfredsstiller krav til vern om personopplysninger.

Markedsdirektør Christian von Hirsch i World Medical Center Norden sier at helsekortet kan benyttes uavhengig av hvor i verden man befinner seg.

- Dette er det første virkelige helsekortet. Det distribueres blant annet gjennom forsikringsselskaper som selger helse- og reiseforsikringer, World Medical Center eller gjennom utvalgte leger og klinikker som er tilknyttet Legenett i Norge, sier von Hirsch.

I tillegg til de nordiske landene, er kortet lansert i Tyskland, Spania, Hellas og USA. Landsforeningen for hjerte- og lungesyke med sine 60.000 medlemmer har inngått avtale med World Medical Center om helsekortet. I tillegg har Nordea og Vesta Forsikring inngått samarbeid. Flere bedrifter har planer om å anskaffe kortet til sine ansatte, ifølge von Hirsch.

SAMARBEIDSAVTALE

World Medical Center har inngått en samarbeidsavtale med Vertikal om at deres kunder skal få tilbud om helsekortet. Administrerende direktør Siri Ingels Finstad i Vertikal sier at dette helsekortet er unikt, og hun er meget fornøyd med at World Medical Center har valgt dem som partner innen helseforsikring i Norge.

- Vertikal vil tilby dette til sine nye og eksisterende kunder som en ekstra sikkerhet på reisen, sier hun.

Powered by Labrador CMS