Annonse
nyheter
Verdens mest verdifulle sportsarrengementer
Fotball, slik den spilles i Europa, er verdens mest populære sport. Men i form av gryn og stålere, må den vike for amerikanerne.
Annonse
I amerikansk fotball bryr man seg ikke om noe verdensmesterskap. Ettersom amerikanerene, lik nordmenn, anser seg selv som verdensmestere i de sportene de selv mener teller, er det et nasjonalt arrangement som troner lista over mest innbringende sportsarrengementer. Men selv om oversikten er laget av amerikanske Forbes, er det verdens største sportsarrangementer den dekker.NFL, National Football League i USA, arrangerer denne måneden Super Bowl. Arrangementet, som også har innslag av sport, er verdens mest lukrative annonsedag. Man kan spekulere i om selv Jesu oppstandelse hadde klart å trekke like mye reklamepenger.Andre store sports- og idrettsarrangementer, som OL og VM (i fotball) ligger meget høyt på lista, og kunne ha vært på topp hvis de hadde klart å skvise hele sulamitten inn på én dag. Men slik det står er det Super Bowl dagen, 4. februar i år, de store selskapene har spart til.For å spare kan være en god idé. I fjor kostet et reklameinnslag på 30 sekunder hele 2,5 millioner dollar. SprintNextel betalte 12 millioner dollar for å få sponse pauseinnslaget.Forbes har for første gang, laget en listen over de mest verdifulle sportsarrengementene. De har basert seg på å legge samme prisene på tv-rettighetene, reklameomsetning, sponsor-omsetning, billettinntekter, for så å dele det på antall dager.NFL Super Bowl troner lista med 379 millioner dollar. Det er én dag, én kamp og én milliard.Forbes opplyser også at sammenlagt må Super Bowl vike for sommer-OL. OL i Beijing forventes å hale inn mer penger enn noen før dem, hele 3 milliarder dollar. Men det er fordelt over 17 dager, så på lista må de nøye seg med å være nummer to, med en verdi på 176 millioner dollar.FIFAs VM kommer på tredjeplassen, med en daglig verdi på 103 millioner dollar.Man skal helt ned til 7. plass før man finner et nytt arrengement de fleste nordmenn følger med på, vinter OL, vurdert til 82 millioner dollar dage. Her bør det også nevnes at selskaper som sponser Sommer OL (og ikke kommer fra vertslandet), må binde seg til å óg å sponse vinter-OL. Det er den av den Olympiske Komités internasjonale sponsorprogram.Men hvis Norge får OL i 2018, skjønner man at det kan bli lukrativt.SUPER BOWLDYRE SEKUNDERPÅ TOPPVINTER OLLes mere her.