Nyskaping

TEKNOLOGI-KRITIKK Frank Chimero mener pengejaget er i ferd med å ødelegge verdiene av digitaliseringen. Han ønsker seg flere «stille digitale rom»

Verdien av gode rom

Hvorfor oppholder vi oss i digitale rom hvor vi faktisk ikke trives? spør gründeren Frank Chimero.

Publisert Sist oppdatert

Han mener at nye teknologiske plattformer må utformes slik at brukere trives der, samtidig som de tilfører reelle verdier.

Som designer og en av gründerne i softwareselskapet Abstract, er Frank Chimero opptatt av teknologi. Under teknologikonferansen Substans 2018 i Bergen i februar holdt han et foredrag der han stilte mange kritiske spørsmål til ny teknologi og ikke minst til hvordan mange nærmest litt blåøyd omfavner den.

– I samtale med venner og profesjonelle kontakter har jeg registrert en enighet om at teknologien tilbyr så mye bekvemmelighet, men svært lite komfort. Alle er trøtt av teknologien. Vår oppmerksomhet er overtrukket, overstimulert, og overtilgjengeliggjort, noe som gjør oss urolige, ufokusert og engstelige, sier Chimero.

Hvordan fikse teknologien?

– Spørsmålet er hvordan skal vi fikse teknologien slik at den passer til våre liv og samtidig begrense dens skadevirkninger? Teknologien var opprinnelig ikke ment å være en jakt etter bekvemmelighet, underholdning og å være konstant koblet på.

Amerikanske Chimero er en kjent og anerkjent stemme i digitale kretser. Han har skrevet tekster om digitalisering og brukeopplevelse for blant annet New York Times og Wired Magazine.

For Chimero har teknologien forandret seg fra å være et verktøy til å bli et sted der vi oppholder oss. Han pekte på at vi tilbringer stadig mer tid på digitale plattformer og sosiale medier. Hvis vi derfor ønsker å gjøre teknologien bedre, kan det være en idé å se på hva vi vektlegger når vi velger fysiske steder å oppholde oss i.

I virkelighetens verden er kriterier som trivsel og tilhørighet viktig, og Frank Chimero trekker fram staselige New York Public Library som et sted han selv trives i og søker til.

– Dette er mitt andre hjem, etter internett. New York Public Library representerer verden slik jeg ønsker den skal være. Biblioteker bringer folk sammen og ber ikke om noe til gjengjeld, påpeker Chimero.

– Et bibliotek er et av de siste stedene som bryr seg mer om deg enn din lommebok. Der kan en person være en person, og ikke en kunde, en bruker, ikke noen som det må tjenes penger på.

Foto DRØMMEROMMET: Her, i hovedlesesalen i ærverdige New York Public Library liker, blant mange andre, Frank Chimero seg godt. Her er du en person, ikke en kunde, mener han. (Foto: AP Photo/Mark Lennihan)

Et demokratisk problem

Verden vi omgir oss av består av både kommersielle og ikke-kommersielle elementer som har hver sine roller. Chimero gjør et poeng av at vi ikke må la det kommersielle dekke alle våre behov på digitale plattformer. Det vil alltid eksistere en uoverensstemmelse mellom et selskaps behov og kundenes behov – selv om disse midlertidig kan sammenfalle.

– Dette er spesielt synlig på sosiale medier, der det er en tydelig konflikt mellom behovene til selskapene bak de sosiale mediene og hva som er til gode for samfunnet. Selskapene er splittet mellom å maksimere profitten og holde på et ansikt utad som beskyttere av det frie ordet.

For Chimero er dette er klart demokratisk problem. Han stiller spørsmål om hvorfor plattformer som samler milliarder av mennesker får lov å være kontrollert av private interesser.

Frank Chimero viser til Edelman 2018 Trust Barometer. Tillitsbarometeret viser at tillitten til sosiale medier og søkeplattformer er i ferd med å falle bort, blant annet fordi Facebook og Google ikke lenger oppfattes som teknologi. De sees mer som mindre troverdige medieinstitusjoner og som sådan blant de minst troverdige.

– Noe må forandres, og mange av oss mener at det er nødvendig å velge en hel ny retning, mener Chimero.

Alle vil selge noe

Kommersialiseringen av nettet er vår tids boom. Chimero ser på det som kommersialisering av det offentlige rommet og peker på at internett ble startet som militær teknologi og for at kunnskap skulle kunne ble delt mellom universiteter. Det er først i senere tid at kommersialiseringen har skutt fart.

Nå kjemper det kommersialiserte nettet konstant om vår tid og vår oppmerksomhet. Når daglig leder i Netflix, Reed Hastings, i fjor sa at selskapets største konkurrent var søvn, er det for Chimero et urovekkende signal.

– Selv hunder som jeg følger på Instagram, prøver å selge meg noe.

Han understreker at internett både er en markedsplass og et offentlig fellesskap, med både kommers og kultur. Det er bare det at den ikke-kommersielle delen av nettet blir stadig vanskeligere å få øye på.

– De kommersielle delene av nettet holder på brukerne gjennom å lenke til seg selv i en evig sirkel. Oppmerksomhet er penger på nettet. De ikke-kommersielle delene vil lenke ut og slippe på deg. Dermed gir de seg selv et handikap.

Et viktig poeng for Frank Chimero er at internett ikke er som fast eiendom på Manhattan – selv om det i USA gjøres forsøk på å fjerne nettnøytralitet og selge privilegert tilgang til nett. Foreløpig, i hvert fall, er det ubegrenset med plass. Hvis det er noe vi ønsker på nettet, kan vi lage plass for det.

Brukerbevissthet

Løsningen til endring ligger hos brukerne ifølge Frank Chimero, og det handler blant annet om å være bevisst i valget av teknologiske løsninger. Han foreslår selv ulike strategier for hvordan vi skal skape bedre opplevelser på nettet.

Det første er å immunisere seg mot de verste sidene ved nettet. Noe så enkelt som å lese bøker er ren medisin ifølge Chimero. Det er et enkelt steg for å skape litt sinnsro. En bok motvirker at vi hele tiden stirrer på telefonen vår. Å lese er en aktiv handling i motsetning til det passive forbruket på nettet.

Selv hunder som jeg følger på Instagram, prøver å selge meg noe

Det andre en kan gjøre for å forbedre nettopplevelsene, er ganske enkelt å holde seg borte. Chimero innrømmer at det er et drastisk steg, men det er en måte å rense sjelen på. Det hjelper deg til å bli mindre avhengig av skjermen din. En uke borte fra nettet vil gjøre underverk mener Chimero, som medgir at han ennå ikke har gjort det selv, selv om han gjerne vil prøve.

Det tredje tiltaket er regulering, ikke som politikk, men på et personlig plan. Han sammenligner det med hvordan enkelte foreldre regulerer tilgangen til nettet for sine barn. Vi lager alle regler for vår bruk av nettet, men de er ofte uklare sammenliknet med foreldres regulering av sine barn. Vår egen regulering mangler en bevist tankegang og beviste valg.– Det er ofte lett å se hvor tilfeldig vi er med oss selv. Jeg sier for eksempel ja til Instagram, men nei til Facebook og Snapchat. Jeg sier ja til filmer, men nei til TV. Jeg sier ja til iPad og iPhone, men nei til Netflix.

Rom for sjelen

Chimero etterlyser mer rom for sjelen på nye teknologiske løsninger, tilsvarende det han finner i New York Public Library.

I en undersøkelse gjort av Center for Humane Technology ble 200.000 individer spurt om hvilke app’er de tilbringer mest tid på, og deretter om tiden var vel brukt eller om de angret på det. Interessant nok var Candy Crust, Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat blant app’ene som folk angret mest på. Likevel brukte de i gjennomsnitt mellom 40 minutter og en time om dagen på hver app.

– Diss app’ene som vi søker til av ren kjedsomhet, desperasjon og ensomhet, hjelper ikke med å løse noe som helst for oss, sa Chimero.

– App’ene som gjorde folk mest glade, som Calm, Headspace og Insight Timer, er app’er som hjelper folk med å meditere. De øvrige to blant app’er i toppen er kalender og vær. Betegnende nok er det ingen sosiale medier på denne listen.

– Det handler altså ikke om bekvemmelighet, men om selvstyrking, konkluderer Frank Chimero.

Powered by Labrador CMS