Samfunn

Her er de nye P-reglene

300, 600 eller 900 kroner – det er prisen for feilparkering fra 2017.

Publisert Sist oppdatert

Allerede før røyken fra nyttårsrakettene hadde lagt seg, var parkeringsvaktene i Oslo på jobb for å informere taxisjåfører og andre bilister om de nye parkeringsreglene som trådte i kraft fra nyttår.

Fra nå gjelder tilnærmet de samme reglene uansett om man parkerer på en kommunal eller privat parkeringsplass.

Det nye regelverket ble godkjent i statsråd i mars 2016. Det tar for seg de aller fleste sider av parkeringsvirksomhet.

Fem minutters frist etter billettens utløp

Med det nye regelverket vil det ikke kunne ilegges sanksjon før det har gått fem minutter i etterkant av at billetten er utløpt. Dermed kan det for eksempel ikke lenger ilegges en sanksjon dersom den parkerende uheldigvis kommer tilbake til bilen to minutter for sent. Den som parkerer skal også få en rimelig frist til å sette seg inn i parkeringsvilkårene, og til å betale, før det kan ilegges sanksjon, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet.

Alle parkeringskunder som har fått ilagt en kontrollsanksjon har nå rett til å klage i en mer ordnet prosess. Det må først klages til virksomheten, men dersom virksomheten vil opprettholde sanksjonen, eller ikke behandler klagen innen visse frister, kan sanksjonen klages inn til den nye Parkeringsklagenemnda.

Tidligere fantes det en frivillig og avtalebasert parkeringsklagenemnd, men den nye nemnda er obligatorisk og forskriftsbasert. Alle som driver vilkårsparkering etter parkeringsforskriften, er underlagt nemndas kompetanse, og må rette seg etter nemndas avgjørelser, skriver departementet.

Tre faste satser: 300, 600 og 900 kroner

Det blir tre faste satser for ikke å overholde parkeringsreglene. Den laveste satsen på 300 kroner for de minst alvorlige overtredelsene, som ikke å trekke billett på gratisparkering, eller hvis den som har parkert handler i en annen butikken den som har kundeparkeringen.

Normal sats på 600 kroner ved «alminnelige» overtredelser, som hvis man ikke har betalt for den tiden man faktisk står parkert. Høy sats på 900 kroner gjelder ved feilparkering på parkeringsplasser for forflytningshemmede eller om man på annen måte hindrer fremkommelighet.

El-biler og forflytningshemmede

Det blir krav om at en del av parkeringsplassene skal ha ladepunkter til el-biler og at en andel av plassene skal tilrettelegges og reserveres for forflytningshemmede med parkeringstillatelse, heter det i det nye regelverket.

Både private og kommunale parkeringsvirksomheter bestemmer selv om de vil tilby gratis parkering for el-biler. Forflytningshemmede med parkeringstillatelse har betalingsfritak på avgiftsbelagte kommunale plasser. På private parkeringsplasser vil denne gruppen bare ha betalingsfritak dersom parkeringsvirksomheten har bestemt det.

På hvert område skal det være minst én universelt utformet automat, og minst ett universelt utformet betalingsalternativ som ikke forutsetter bruk av automat, for eksempel betaling via mobil. Disse kravene innføres med visse overgangsordninger, skriver Samferdselsdepartementet.

Andre viktige endringer
Andre viktige endringer i det nye parkeringsregelverket er:

  • Standardisering av hvilke skilt som skal benyttes.
  • Felles krav til opplæring av parkeringsvakter, uniformering og id-kort.
  • Opprettelse av register med informasjon tilgjengelig til publikum om parkeringsvirksomheter og parkeringsområder.
Powered by Labrador CMS