Samfunn

Finansminister Siv Jensen fikk overrekt rapporten til Statistikklovutvalget av utvalgsleder Nils-Henrik M. Von der Fehr i Finansdepartementet mandag morgen, 19. mars.

Vil fjerne SSB-styret for å sikre uavhengighet

Styret i SSB bør erstattes av et uavhengig råd for å sikre byråets faglige uavhengighet, mener regjeringsoppnevnt utvalg.

Publisert Sist oppdatert

Faglige hensyn må være avgjørende i statistikkproduksjonen, både når det gjelder valg av datagrunnlag og metoder samt når og hvordan resultatene formidles.

Det samme gjelder for oppgaver som forskning og analyse i Statistisk sentralbyrå (SSB), mener det regjeringsoppnevnte Statistikklovutvalget.

De leverte sin endelige rapport til finansminister Siv Jensen mandag 19. mars.

«Statistisk sentralbyrå og de andre statistikkprodusentene må derfor sikres den nødvendige faglige uavhengighet. Det vil bidra til å sikre tillit til statistikken og til Statistisk sentralbyrå som institusjon,» heter det i en pressemelding fra utvalget.

– Uavhengigheten gjelder først og fremst hvordan Statistisk sentralbyrå skal utføre sine oppgaver, og ikke hvilke oppgaver byrået skal utføre, utdyper utvalgsleder Nils-Henrik M. von der Fehr.

Utvalget ser med andre ord ingen motsetning mellom faglig uavhengighet og et statistikkprogram vedtatt av politisk valgte myndigheter - så lenge statistikkprodusentene har frihet til å gjennomføre programmet etter faglige kriterier.

Europeisk standard

For europeisk statistikk er det over tid utarbeidet et detaljert regelverk for å ivareta nettopp faglig uavhengighet i statistikkproduksjonen.

I 2014 evaluerte et internasjonalt ekspertpanel det norske statistikksystemet, og antydet i sin konklusjon at styringsmodellen for SSB kunne være vanskelig å forene med det europeiske regelverket.

Spesielt ble modellen med et eget styre ansett å begrense direktørens ansvar og faglige uavhengighet.

Utvalget er enige, og mener at det europeiske regelverket bør legges til grunn for all offisiell statistikk i Norge. De anbefaler også at tilsvarende regler bør gjøres gjeldende for Statistisk sentralbyrås forskning og analyse.

Dette kan løses ved å erstatte styret med et råd for Statistisk sentralbyrå, mener utvalget. En slik modell vil langt på vei videreføre dagens praksis.

«Styringsdialogen mellom departementet og byrået har i stor grad foregått med direktøren, styret har basert sitt arbeid på konsensus, og det har sjelden eller aldri utnyttet sin formelle makt til å overprøve direktøren. En omgjøring fra styre til råd gir også en klarere styringslinje fra ansvarlig departement til byrået,» mener utvalget.

– En modell med et uavhengig råd viderefører viktige trekk ved dagens praksis, sier utvalgsleder von der Fehr.

– En omgjøring fra styre til råd gir også en klarere styringslinje fra ansvarlig departement til byrået. Utvalget anbefaler at det er mest mulig åpenhet om rådgivningen; da vil rådet også fungere som et ombud for andre interessenter, sier han.

Fremtidens SSB - anbefalinger fra statistikklovutvalget

Nasjonalt statistikkprogram

Et flerårig, nasjonalt program for offisiell statistikk vedtatt av regjeringen i statsråd som skal definere, avgrense og gi legitimitet. Programmet skal samordne og legge til rette for effektiv ressursbruk og for deling av data. Statistisk sentralbyrå skal selv lage forslag til program, i samråd med andre statistikkprodusenter, og påse at kvalitetskrav etterleves.

Mer deling av data

Data innhentet for offisiell statistikk bør gjøres tilgjengelig for andre. Utvalget mener forskere bør få lettere, enklere og billigere tilgang – tekniske løsninger – finansiering. Også offentlig forvaltning bør få bedre tilgang – utvikling av nye tjenester. Personvernet må ivaretas.

Fortsatt forskning og analyse i SSB

SSB er både statistikkmyndighet og "utredningsinstitutt". Det har potensielle ulemper som for eksempel intern ubalanse, mistillit til statistikken, ekstern konkurransevridning. Men modellen bør allikevel videreføres. Det er store kostnader knyttet til å splitte opp. Og det er samvirkegevinster, som etablert tillit ved å ha det samlet. Utvalget tror ulempene kan begrenses med tydeligere rammer. Blant annet kan man lovfeste i generell bestemmelse, og tildele oppgaver gjennom forskrift. Ingen kan ha privilegert tilgang til data.

Faglig uavhengighet

Det er et detaljert regelverk for europeisk statistikk, og utvalget mener det bør gjelde all offisiell statistikk. Man har tilsvarende regler for forskning og analyse. Regelverket gjelder først og fremst hvordan virksomhetene skal utføre sine oppgaver, ikke hvilke oppgaver de skal utføre. Det er fine nyanser mellom statistikk, forskning og analyse. Foreslår at uavhengigheten lovfestes, ved avskjæring av instruksjonsmyndighet og konstitusjonelt ansvar.

Klarere styringslinjer

Dagens styringsmodell for Statistisk sentralbyrå vanskelig å forene med europeisk regelverk. Uavhengigheten skal knyttes til leder av byrået. Utvalget mener det uansett er flere grunner til ikke å benytte styre i forvaltningsorgan. En styringslinje fra departement til underliggende enhet –såkalt instruksjonsrett – bidrar ikke til faglig uavhengighet. Utvalget mener styret bør erstattes med råd. Det vil langt på vei videreføre dagens praksis.

Kilde: Statistikklovutvalget

Powered by Labrador CMS