Samfunn

Hovedtillitsvalgt Trond Wiberg i Tekna organiserer 1.200 ansatte i de mest kompetente fagmiljøene i Statens vegvesen, ansatte med master- eller doktorgrad.

Frykter kompetanseflukt fra Statens vegvesen

270 arbeidsplasser i Statens vegvesen skal ut av Oslo innen 2022. Hovedtillitsvalgt Trond Wiberg tviler på om han blir med på flyttelasset.

Publisert Sist oppdatert

– Konsulentselskapene banker allerede på døra og flere ansatte har allerede sagt opp sine stillinger. Vi er bekymret for kompetanseflukten, sier Trond Wiberg, hovedtillitsvalgt for 1.200 ansatte i Tekna og selv sjefsingeniør på IT-avdelingen.

Samferdselsministeren kaller reformen «desentralisering», Wiberg syns «sentralisering» er mer dekkende.

Mange sterke, høykompetente og spesialiserte fagmiljøer splittes opp

Dette er reformen

Denne uka vedtok regjeringen å si ja til Statens vegvesens forslag til reform, en overgang fra dagens regioner til seks nye divisjoner:

  • Divisjon Veg: Tromsø

  • Divisjon Transport og samfunn: Trondheim

  • Divisjon Utbygging (prosjekter over 200 millioner): Bergen

  • Divisjon Trafikant og kjøretøy: Arendal

  • Divisjon IT: Drammen

  • Divisjon Fellesfunksjoner: Moss

  • I tillegg blir det fem regionale sentra i Bodø, Molde, Leikanger, Arendal og på Lillehammer – altså der Statens vegvesen i dag har sine regionhovedkontorer.

  • 22 av dagens 74 trafikkstasjoner legges ned

  • 1.850 årsverk overføres 1.1.2020 fra Statens vegvesen til fylkeskommunene som følge av regionreformen

– Statens vegvesen skal nå bli en mer effektiv organisasjon. Vi skal fra 2020 ikke lenger administrere fylkesveier, og vi skal samtidig fornye og effektivisere vår egen organisasjon og oppgaveløsning, sier konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Foto Konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud har ledet utredningsarbeidet om reformen. Foto: Knut Opeide | Statens vegvesen

LES MER |Her er faktagrunnlaget for reformen i Statens vegvesen

Oslo er utfordringen

Vegdirektoratet slankes kraftig og skal etter reformen kun bestå av Nasjonal veg- og trafikkmyndighet (NVTM) og veidirektørens styringsenheter.

I dag har Vegdirektoratet 1.100 årsverk, 570 av dem i Oslo. Mange av oppgavene skal flyttes ut i de nye divisjonene og «nye» Vegdirektoratet skal reduseres til 350 årsverk.

270 stillinger skal altså ut av hovedstaden: 220 av dem fra Vegdirektoratet, 50 fra Region Øst, der oppgavene ikke er bundet direkte til Oslo.

I utredningen heter det:

«Forslaget til lokalisering betyr at det i hovedsak vil være mulig å unngå stor flytting. Utflyttingen fra Oslo er et unntak fra dette.»

Tillitsvalgt Trond Wiberg er enig. Han er særlig bekymret for kompetanseflukten:

– Mange sterke, høykompetente og spesialiserte fagmiljøer splittes opp. Jeg er redd for at vi vil miste mye kompetanse med utflyttingen, sier Wiberg.

Reisetid blir arbeidstid

Selv er han i tenkeboksen. IT-divisjonen blir på 315 fordelt på 22 lokasjoner. 120 av dagens 140 IT-ansatte i Oslo skal til Drammen – eller lenger. De resterende 20 har arbeidsoppgaver som har en geografisk avhengighet til Oslo.

Wiberg er etablert med familie i Groruddalen i Oslo, nettopp for å få kort vei til jobben. Arbeidssted Drammen betyr 1:15-1:20 reisetid hver vei. Selv i Statens vegvesen blir det ingen parkeringsplasser for de ansatte i Drammen. Dermed blir det t-bane, buss og tog.

– I en overgangsperiode frem til 2022 vil vi få godtgjort inntil en time reisetid som arbeidstid – per dag. Spørsmålet er hva jeg jeg får gjort på et overfylt tog, sier Wiberg.

Han lurer på hvem som skal gjøre jobben hans når arbeidsdagen da i realiteten kuttes fra 7,5 til 6,5 timer daglig.

– Jeg holder døra åpen for å bytte arbeidsgiver, og tviler på at jeg blir med videre.

Andre kolleger får langt større reiseutfordringer, flere som pendler fra Hamar, Fredrikstad og nord på Romerike har allerede varslet at de ikke blir med videre.

85 prosent utenfor Oslo

– Dette er en av de største utflyttingene av statlige arbeidsplasser fra Oslo på mange år, og sørger for Statens vegvesen er til stede i hele landet, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Foto Samferdselsminister Jon Georg Dale var i Bergen for å fortelle hvor de nye divisjonene for Statens vegvesen skal plasseres. Utflyttingen av arbeidsplasser fra Oslo er den største på hele 2000-tallet. Foto: Henrik Jonassen | Samferdselsdepartementet

Det har Dale helt rett i. Dette er den største enkeltutflyttingen av statlige arbeidsplasser fra Oslo siden 2001.

Ikke distriktspolitikk

Statens vegvesen er allerede til stede på over 200 steder i Norge, der 20 er større kontorlokasjoner. 85 prosent av de dagens 6.800 ansatte jobber utenfor Oslo. Andelen utenfor Oslo forblir ifølge utredningen omtrent den samme også når reformen er fullført og antall ansatte er redusert til maksimalt 4.850.

Samferdselsministeren kaller reformen «Et desentralisert Statens vegvesen for framtida».

Det fremstår mer som en sentralisering

Med tanke på at antall steder Statens vegvesen er representert vil bli færre, sier tillitsvalgt Wiberg:

– Det fremstår mer som en sentralisering. Makta blir sittende i Oslo og divisjonene er sentralisert til byer. De fleste som skal ut av Oslo skal heller ikke langt, flertallet skal ikke lenger enn til Drammen og Moss. Distriktspolitikk er det i hvert fall ikke.

Wiberg tror også at det nye organisasjonen vil medføre betydelig mer reisevirksomhet, ikke minst for lederne i de nye divisjonene.

Samtaler over sommeren

Ifølge Wiberg starter det konkrete arbeidet med å innplassere hver enkelt ansatt i den nye organisasjonen over sommeren.

Færre ledere på toppen

Reformen medfører et lavere antall ledere på de to øverste nivåene i Statens vegvesen. Her er oversikten over den nye ledelsen:

  • Divisjon transport og samfunn: Per Morten Lund, i dag er regionvegsjef i region øst

  • Divisjon utbygging: Kjell Inge Davik, som i dag er regionvegsjef i region sør

  • Divisjon trafikant og kjøretøy: Bodil Rønning Dreyer, som i dag er direktør for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Vegdirektoratet

  • Divisjon fellesfunksjoner: Vidar Lødrup, som i dag direktør for HR- og administrasjonsavdelingen i Vegdirektoratet

  • Divisjon IT: Lars Kalfoss, som i dag er direktør for IKT-avdelingen i Vegdirektoratet

Divisjon veg har ennå ikke fått utnevnt sin leder. Denne stillingen vil bli lyst ut.

Etatsledelsen vil etter nyttår bestå av vegdirektør, divisjonsdirektørene samt direktørene for følgende avdelinger i Vegdirektoratet:

  • Nasjonal veg- og trafikkmyndighet (NVTM): Marit Brandtsegg, som i dag er direktør for transportavdelingen i Vegdirektoratet

  • HR- og HMS-avdelingen: Jane Bordal, som i dag er direktør for vegavdelingen i Vegdirektoratet

  • Kommunikasjonsavdelingen: Sissel Faller, som i dag leder kommunikasjonsstaben i Vegdirektoratet

  • Økonomi- og virksomhetsstyring: Bjørne Grimsrud, som i dag er konstituert vegdirektør

Kilde: vegvesen.no

Powered by Labrador CMS