Annonse
Regjeringen har vedtatt å fjerne avgiftsfritaket på biodiesel over omsetningskravet. Det kan føre til en prisøkning på 200.000 kroner i året for Mester Grønn. Foto: Mester Grønn
Regjeringen fjerner avgiftsfritak

Kan øke CO2-utslipp med 500.000 tonn

Forslaget om å fjerne avgiftsfritaket for biodrivstoff får industrien til å reagere. Daglig leder Geir Ingeborgrud i Eco-1 har beregnet at avgiftshoppet kan føre til økte utslipp på så mye som 500.000 tonn CO2 i året.

Det endelige statsbudsjettet blir vedtatt mellom 8. og 10. desember. Hvis forslaget ikke endres, har biodrivstoffbransjen 20 dager til rådighet for å legge om praksisen sin.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Her er saken

  • Regjeringen foreslår å øke omsetningskravet for biodrivstoff fra 12 til 20 prosent. I dag er alt biodrivstoff utover omsetningskravet på 12 prosent fritatt avgifter. Regjeringen har nå foreslått å fjerne dette fritaket – som vil si at avgiften for drivstoffet vil økes med over tre kroner per liter fra dagens nivå.
     
  • Avgiftsfritaket for biodrivstoff ble innført for å øke salget av biodrivstoff. Bruk av biodrivstoff har ført til store utslippskutt, men den reelle og totale klimaeffekten er omstridt. Det handler blant annet om at mye av biodrivstoffet som produseres i dag inneholder palmeolje - som regnes for å være en av de største bidragsyterne til avskoging globalt. I 2017 ble det klart at halvparten av alt biodrivstoff som omsettes i Norge inneholder palmeolje. Regjeringen forslår nå å fjerne avgiftsfritaket.
  • Avansert biodrivstoff som er fremstilt av avfall og rester foreslås å være fremdeles avgiftsfritt.
     
  • Samtidig som avgiftsfritaket fjernes, foreslår regjeringen å øke CO2-avgiften med fem prosent. Det går imidlertid ikke utover bilistene fordi bruksavgiften på fossil drivstoff får en reduksjon på tilsvarende tall. Industrien mener resultatet av denne politikken er billigere fossilt drivstoff.
Annonse

Her er saken

  • Regjeringen foreslår å øke omsetningskravet for biodrivstoff fra 12 til 20 prosent. I dag er alt biodrivstoff utover omsetningskravet på 12 prosent fritatt avgifter. Regjeringen har nå foreslått å fjerne dette fritaket – som vil si at avgiften for drivstoffet vil økes med over tre kroner per liter fra dagens nivå.
     
  • Avgiftsfritaket for biodrivstoff ble innført for å øke salget av biodrivstoff. Bruk av biodrivstoff har ført til store utslippskutt, men den reelle og totale klimaeffekten er omstridt. Det handler blant annet om at mye av biodrivstoffet som produseres i dag inneholder palmeolje - som regnes for å være en av de største bidragsyterne til avskoging globalt. I 2017 ble det klart at halvparten av alt biodrivstoff som omsettes i Norge inneholder palmeolje. Regjeringen forslår nå å fjerne avgiftsfritaket.
  • Avansert biodrivstoff som er fremstilt av avfall og rester foreslås å være fremdeles avgiftsfritt.
     
  • Samtidig som avgiftsfritaket fjernes, foreslår regjeringen å øke CO2-avgiften med fem prosent. Det går imidlertid ikke utover bilistene fordi bruksavgiften på fossil drivstoff får en reduksjon på tilsvarende tall. Industrien mener resultatet av denne politikken er billigere fossilt drivstoff.
Annonse