Samfunn

Norges Taxi og Bergen Taxi sammen med Nordic Choice Hotels, overrasker med den største oppgangen innen kommersielle innovasjoner.

Kriserammet bransje hadde den største oppgangen innen kommersielle innovasjoner

Publisert Sist oppdatert

Hvert år siden 2015 har Norges Handelshøyskole (NHH) tatt for seg å måle hvordan kunder opplever norske selskapers innovasjonsevne knyttet til sitt kommersielle, sosiale og digitale arbeid.

Norges Taxi og Bergen Taxi sammen med Nordic Choice Hotels, overrasker med den største oppgangen innen kommersielle innovasjoner. De har henholdsvis gått frem med 9,3 poeng, 4,8 poeng og 7,9 poeng siden 2019.

– Som alle vet, har hotellbransjen hatt det svært tøft det siste året. At vi likevel oppfattes som mer innovative, tror vi skyldes at vi tidlig valgte å være synlige og offensive med nyskapende kampanjer, tilbud og samarbeid.

– Hotellene våre har lagt ned en enorm innsats for å vise frem muligheter der andre har sett restriksjoner, sier viseadministrerende direktør i Nordic Choice Hotels, Bjørn Arild Wisth.

Til tross for et krevende år, hadde Nordic Choice Hotels rekordmange nedlastninger av appen sin i fjor:

– Da vi valgte å satse på egen app for noen år siden, handlet det mest om å gjøre det enkelt for gjesten. Med pandemien ble alt vi tilbydde for å gjøre det enkelt, plutselig et verktøy for å gjøre det trygt. Vi har aldri hatt flere nedlastinger av appen vår enn vi hadde i juli i fjor da alle ferierte i eget land, sier Wisth.

Sbanken best på digital innovasjon

Årets måling er den fjerde målingen på rad hvor Sbanken måles som best i finansbransjen og den første hvor banken havner på topp i kategorien digital innovasjon.

Ikea topper for femte året på rad Kommersiell innovasjonsindeks, etterfulgt av Airbnb og Finn.no. Digital innovasjonsindeks ledes av Sbanken, Netflix, HBO og Airbnb.

NHH-professor Tor W. Andreassen forklarer topplasseringen på denne indeksen slik:

– Dette er selskaper som ved oppstart var digitale og endret spillereglene i de bransjen de gikk inn i. Under Covid-19 har de evnet å levere verdifulle tjenester hjem til folk på en måte som har svart på kundenes frykt for smittefare og ønske om sosial distanse. Med betydelig digital kompetanse og kundeinnsikt, har de brukt teknologien til å innovere i sitt tjenestetilbud – noe kundene har merket.

Topper alle indekser

Selskapene Finn.no og Sbanken er blant topp ti på alle indeksene. Administrerende direktør Øyvind Thomassen i Sbanken forteller at de gjennom flere år har jobbet metodisk med å gjøre smarte valg enkle for kundene sine.

I 2020 har banken blant annet lansert en fondsprismodell med forvalterne fra inn- og utland, og lagt til rette for mer etisk sparing gjennom lavkarbonmerking av fond.

– Dette er en stor anerkjennelse til alle mine dyktige kollegaer som hver dag jobber alt de kan med å skape verdens beste kundeopplevelser. Selvsagt oppleves det som ekstra gøy at vi i koronaåret 2020 scorer bedre enn noensinne før, for året har på ingen måte vært enkelt, sier Thomassen.

Færre sosiale innovasjoner

For tredje året på rad er det er nedgang i sosiale innovasjoner, slik kundene opplever det. Professor Tor W. Andreassen forteller at han hadde ventet en økning, da grønn omstilling står høyt på agendaen til EU.

I 2020 ble blant annet EUs taksonomi, klassifiseringssystem for bærekraftig økonomisk aktivitet, lansert. Den stiller flere krav som norsk næringsliv må forholde seg til, og er sentral i EUs bredere plan for grønn omstilling, «EU Green Deal».

– Nedgangen kan skyldes at bedriftene i 2020 har måttet prioritere direkte inntektsgivende innovasjoner eller at kundenes forventninger har steget fortere enn bedriftene har kunnet levere på.

– Stormberg har lenge hatt denne typen innovasjoner høyt oppe på agendaen og det er derfor ikke overraskende at de beholder fjorårets førsteplass på Sosial innovasjonsindeks, tett fulgt av Nordic Choice Hotels og IKEA, sier Andreassen.

Powered by Labrador CMS