ESSAY
Slipp læreren fri
Inne i hamsterhjulet løper lærere og ledere stadig raskere under vanskeligere og vanskeligere forhold. Nå går det ikke lenger. Vi må tenke nytt om skolen.
For Karl Marx var ikke økonomiske kriser enestående
hendelser, skapt av spesielt uheldige omstendigheter, men tvert imot en
integrert del av kapitalismen som uunngåelig ville oppstå med jevne mellomrom.
Hadde Marx vært utdanningsforsker, ville han utvilsomt sagt det samme om
skolen.
For drøyt to tiår siden, rundt tusenårsskiftet, stod norsk
skole midt i en slik krise. Grovt skissert var problembeskrivelsen den gangen
at skolen ga elevene for lite håndfast kunnskap, at elevene ikke ble gode nok
til å lese, skrive og regne og at lærerprofesjonen måtte styrkes og gis
nødvendig profesjonelt handlingsrom for å utføre sin helt sentrale funksjon i
framtidas kunnskapsskole. For å komme disse problemene til livs, iverksatte
myndighetene et reformarbeid som må regnes blant de mest omfattende og radikale
endringene i norsk skolehistorie, i hvert fall siden andre verdenskrig.
Daværende regjering foreslo å endre både styringen av skolen og innholdet i
skolen i et forsøk på å løse problemene. Til tross for at de foreslåtte
endringene brøyt med lange norske tradisjoner for styring av skolen og for
utforming av læreplaner, var protestene relativt spake, i hvert fall i
begynnelsen. Mesteparten av endringene ble enstemmig vedtatt av Stortinget.
Lærerorganisasjonene var noe mer avmålte til noen av forslagene, men også fra
lærerhold uteble de store protestene. Da det kom til stykket, stilte
lærerorganisasjonene seg bak flere av de største omveltningene.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP