aslak bonde

Bompenge-saken har gått fra å være en hodepine til en reell krise for ­regjeringen.

Krisen er først og fremst politisk

Bompengedebatten kommer innen valgdagen til å bli supplert med enda vanskeligere diskusjoner for regjeringspartiene. Hvilke prosjekter skal de skrote? Vei eller bane?

Publisert Sist oppdatert

Aslak Bonde er frittstående analytiker. Han er utdannet cand.philol. og har arbeidet som politisk journalist i Aftenposten i 11 år.

ANALYSE: Og hvorfor kan de ikke si ja til venstresidens forslag om å bevilge mer penger fra statsbudsjettet?

Denne uken virket det som om alt raknet. Kommunestyret i Nedre Eiker torpederte bompengeringen rundt Drammen, Terje Søviknes i Os gjorde det klart at han akter å få til det samme i Bergen. Og Frps angreps-strategi fører til at det blir beinharde kamper og økende mistillit innad i regjeringen. Tenk bare på reaksjonene når Bærum Høyre må svare på anklager om at det er deres regjering som torpederer E18-prosjektet.

Sjokk mer enn makt

For ordens skyld skal det tas et viktig forbehold før vi går i gang med krisebeskrivelsene. Mange steder rundt om i landet er det smarte lokalpolitikere som knytter sitt nyvakte engasjement mot bompenger opp til kommune- og regionreformen. De gir inntrykk av at de er i mot bompengeprosjekter nå, men de skaper seg rom for å snu etter at valget er over og når nye kommuner og regioner blir beslutningsdyktige.

De bompengelistene som nå gjør det knallsterkt på meningsmålingene kan oppleve at oppslutningen faller frem mot valget og at de ikke får annen innflytelse i politikken enn at de har gitt de politiske partiene et sjokk akkurat nå.

Det kan være nok. Når Siv Jensen ifølge et VG-oppslag mandag innkalte til krisemøte i regjeringen om bompenger, er det åpenbart fordi hun og partiet hennes oppfatter en krise. Frp risikerer å gjøre det dårligste valget på flere tiår som en følge av at bompenger topper den politiske dagsorden. Frem til nå har den interne diskusjonen i Frp om regjeringsdeltagelsen vært nesten fraværende, men den kan komme opp for fullt, dersom valget går riktig dårlig.

Bare den lille muligheten for at bompengeopprøret kan føre til et regjeringssammenbrudd i høst er nok til at både Frp og Høyre i valgkampen kan være villige til å gi løfter som det er umulig å komme bort i fra etter at valget er over.

Samtidig er det bare ett løfte som ser ut til å være spiselig for alle fire regjeringspartiene. Det er å åpne opp for å bruke enda mye mer penger fra statsbudsjettet for å redusere bompengene. Det vil være i direkte strid med alt det Erna Solberg og Siv Jensen har sagt om økonomisk ansvarlighet, men det er ikke sikkert at velgerne vil bry seg særlig om det. I hvert fall ikke på kort sikt.

Troverdig Ap

Et av regjeringspartienes problemer er at Arbeiderpartiet er troverdig når partiet sier at det vil løse krisen ved å bevilge mer penger over statsbudsjettet.

I hele denne stortingsperioden har partiet hatt som politikk å tillate inntil 70 prosents statlig finansiering av bymiljøpakkene. Dagens politikk er at staten finansierer 50 prosent av vei- og kollektivprosjektene i de store byene. Solberg-regjeringen fremsto som raus da den kom i 2013, fordi de rødgrønne hadde brukt enda mindre penger fra statsbudsjettet. Det brukes som et argument av regjeringens talsmenn nå, men det er tross alt seks år siden den rødgrønne regjeringen gikk av. Holdningene til klima- og bypolitikk har endret seg veldig mye siden den tid.

Sannsynlig­heten er stor for at E18-­prosjektet kommer tapende ut. Det vil i hvert bli en av hoved­spekulasjonene i sommerens valgkamp

Konsekvensen av at Ap i lang tid har budsjettert med 70 prosents statlig finansiering er at partiet dekker inn satsingen ved hjelp av skatter. Dersom regjeringen nå plutselig åpner opp for å bevilge nye milliarder til trafikkløsninger i de store byene, vil det være vanskelig å vri seg unna fortellingen om at Solberg hentet penger ut av oljefondet for å redde høstens valgresultat.

Dersom statsministeren ikke tillater at bevilgningene til samferdsel økes ytterligere fra dagens rekordhøye nivå, må det kutt til. Samferdselsminister Jon Georg Dale sendte denne uken ut et brev om at det er uaktuelt å bruke bompenger til å dekke de finansieringsgapene som oppstår i nesten alle bompengeprosjekter.

De oppstår både fordi den høye andelen elbiler gir mindre inntekter enn beregnet og fordi kostnadene i mange prosjekter øker. Dale har denne uken insistert på at det er mulig å bygge billigere, og at man derfor ikke nødvendigvis må kutte noen prosjekter. Men det er grenser for hvor lenge han kan bli trodd på at milliardstore finansieringsgap blir tettet av at man dropper noen blomsterkasser i Oslo sentrum eller at man lar være å bruke arkitekt når det skal tegnes nye T-bane-stasjoner.

Hva skal ut?

Når han ikke lenger blir trodd, kommer de vanskelige debattene om hva som skal droppes. Dale vil sende spørsmålet videre til lokalpolitikerne, men det blir ikke mindre vanskelig for regjeringspartiene av den grunn. Tydeligst ser vi det i hovedstadsområdet.

Det er ingen tvil om at E18-prosjektet igjen er i spill. Kostnadene bare til prosjektering og ekspropriasjon av land økte såpass at Dale stanset hele prosjektet i fjor høst. Den uttalte hensikten var å tvinge Vegvesenet til å få bedre budsjettdisiplin. Men så, etter at hele prosjektet var lagt ned, kom han overraskende med penger i revidert nasjonalbudsjett slik at man kunne bygge opp prosjektorganisasjonen igjen. Manøveren kostet noen hundre millioner, men var åpenbart ment for å roe ned Høyres og Frps lokalpolitikere. De har gjort utbygging av E18 vest for Oslo til en hovedprioritering.

Når beregningene nå viser at bypakken i og rundt Oslo om noen år kommer til å være underfinansiert, har man fire valg: Enten å øke bompengene, forlegne bompengeperioden, redusere kostnader i planlagte prosjekter eller å droppe noen prosjekter.

Samferdselsministeren har satt bom for de to første løsningene. Kostnadsreduksjon jobber absolutt alle parter med hele tiden – uten veldig stor suksess. Da er det bare én ting igjen, og det er å droppe noe. E-18 prosjektet har sterke motstandere i Oslo-byrådet og i deler av Akershus. Det er liten tvil om at det vil bli satt opp mot Fornebu-banen og/eller ny T-bane tunnel i Oslo.

Sannsynligheten er stor for at E18-prosjektet kommer tapende ut. Det vil i hvert bli en av hovedspekulasjonene i sommerens valgkamp. Da vil ikke bare Høyre og Frp vest for hovedstaden bli konfrontert med alt rotet som har vært med prosjekter som blir rigget ned og opp. Da vil historien også være at det er Solberg-regjeringen som tar livet av prosjektet.

Venstre og KrF vil kanskje juble inne i seg. Kollektivprosjekter vil bli prioritert høyere enn vei. Men det er rundt Oslo. Andre steder kommer Frp til å kreve gjengjeld, og da er det de to småpartiene som kan risikere at det ikke blir penger igjen til de kollektivprosjektene de har kjempet frem i regjeringen.

Det kan rett og slett bli riktig utrivelig innad i regjeringen. Akkurat så lite hyggelig som det var da Siv Jensen mandag innkalte til et krisemøte som de andre partilederne ikke hadde hørt noe om.

Synspunkt

Skriv til DP Synspunkt


Del dine meninger med ledere og andre ressurspersoner i arbeids- og samfunnsliv? Skriv til DP SYNSPUNKT.

Les alle synspunkt her.


Powered by Labrador CMS