Annonse
Foto: iStock/kentoh
Synspunkt

Digital mangellapp til 40 prosent av ledelsen

Jan Roald Carlsen er Country Manager i IT-serviceselskapet DXC Technology Norge

SYNSPUNKT. Nå kjemper hele næringslivet med å klare seg gjennom koronakrisen og digital endring er viktigere enn noen gang før. Er næringslivet rigget for å forbli konkurransedyktige gjennom nødvendig, digital transformasjon?

DXCs undersøkelse blant toppledere i over 100 norske bedrifter med mer enn 50 ansatte gav overraskende resultater i desember. Den største frykten for fremtiden ligger ikke i mangel på kompetanse innen kunstig intelligens (KI), maskinlæring, big data eller annen IT.

Derimot pekte 40 prosent på mangel på digital endringskompetanse i ledelsen som den største enkelttrusselen.

Hadde undersøkelsen vært utført de siste to ukene, under koronakrisen, hadde trusselbildet trolig vært forsterket.

Forbrukere er ærlige. De bestemmer hardt, nådeløst og øyeblikkelig

Kommersiell overlevelse krever digital transformasjon

Forandring er ofte ubehagelig og oppleves i disse dager som truende. Men også norske bedrifter er nød til å endre seg. De har ikke lenger noe valg. Uansett om man vil eller ikke må man endre seg digitalt for å møte en fremtid der markedet og spillereglene er helt annerledes enn for kort tid tilbake.

Digitaliseringen går nå så raskt at det er blir mer og mer krevende å holde tritt. Men, det er ikke et valg om å ta digitaliseringen på alvor Det er et være, eller ikke være.

Som et første steg i digital transformasjon må ledelse i både privat og offentlig sektor se på seg selv og spørre: Hvordan skal vi være rigget fremover? Hva vil kundene og brukerne våre ha? Har vi kompetansen til å levere? Hvordan kan vi jobbe smartere og benytte digitale verktøy som gjør at vi er konkurransedyktige i morgen, neste år og om fem år?

Forventning styrer forbrukerne

Den digitale transformasjonen ses kanskje beste i detaljhandelen. Klesbutikkene på kjøpesenteret konkurrerer med Zalando og bokhandelen på hjørnet med Amazon. Heller ikke tradisjonelle norske fiskebedrifter langs kysten slipper unna konkurransen fra andre land. Kanskje er avanserte roboter som skjærer filetene raskere og billigere svaret? Og kanskje er konkurrenten sine løsninger mer bærekraftige og blir mer lagt merke til?

Forbrukere er ærlige. De bestemmer hardt, nådeløst og øyeblikkelig. De velger og vraker mellom tjenester og fantastiske brukeropplevelser fra selskaper over hele verden.. I dag foregår konkurransen globalt, både på pris og opplevelse.

Uten digital endringskompetanse, uten sjanse

Hva som er den beste, konkrete løsningen varierer fra bedrift til bedrift. Mulighetene er mange.

Det er allikevel et skremselsskudd når hele fire av ti toppledere ikke har tro på bedriftens digitale kompetanse.

Bedre blir det ikke når like mange tviler på bedriftens evne til å gjennomføre de nødvendige endringer.

Mangel på tro og vilje kan gi dramatiske konsekvenser for norsk næringsliv fremover. De som ikke evner å tilpasse seg vil bukke under. De beste folka vil forlate synkende skip til fordel for bedrifter som griper mulighetene – uansett hvor i landet du bor.

Digitalisering må bli ett med bedriftskulturen

Digital transformasjon starter med ledere og medarbeidere som kan legge en operativ strategi for å ivareta kundenes behov. Det må inn i alle deler av bedriftskulturen. Det inkluderer rom for å prøve og feile, fordi det er da innovasjon oppstår. Men aller først må ledelsen se på seg selv og bryte med fortidens suksessoppskrifter.

Nå handler det om endringsledelse og digital forretningsutvikling for å overleve i en verden som forandrer seg fortere enn vi klarer å planlegge.

Annonse
Annonse