Annonse
Prosjektleder for digitalisering i Sandefjord kommune, Lars Petter Kjær (til venstre) og prosjektleder Richard Hovdsveen fra Sem & Stenersen Prokom. Kommune–Kari i bakgrunnen. Foto: Bård Andersson.

Kunstig intelligens i kommunene​Kommune-Kari blir stadig smartere

Har du opplevd å søke kommunal informasjon på en kommunes nettside, for deretter å bli sendt i en runddans mellom ulike menyer og lenker? Det ønsker kommunene at du skal få slippe. Derfor har roboten Kari blitt utviklet.

Lese resten?
Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Dette er Kommune–Kari:

  • En robot som er utviklet av Stavanger–selskapet Boost Al, i samarbeid med Sem & Stenersen Prokom

  • Til bruk som en servicefunksjon for kommuner

  • Roboten er en såkalt Chatbot, som du skal stille spørsmål til gjennom et chatteprogram

  • Den skal kunne gi innbyggerne i kommunen svar, eller lenke videre til svar, på spørsmål om kommunal informasjon

  • Den er programmert til å forstå stavefeil og ulike dialekter

  • Sandefjord kommune var den første kommunen til å ta den i bruk

  • Siden oktober 2017 har roboten gjennomført 1300 samtaler, og har totalt fått 1700 spørsmål. Mer enn 900 personer har agert, som følge av informasjonen de har fått av roboten

  • Per i dag har åtte kommuner tatt roboten i bruk, mens 22 kommuner tester den

  • Målet er at roboten skal erstatte alle menyer på kommunens nettsider

Kilder: Sandefjord kommune / Sem & Stenersen Prokom

Annonse

Dette er Kommune–Kari:

  • En robot som er utviklet av Stavanger–selskapet Boost Al, i samarbeid med Sem & Stenersen Prokom

  • Til bruk som en servicefunksjon for kommuner

  • Roboten er en såkalt Chatbot, som du skal stille spørsmål til gjennom et chatteprogram

  • Den skal kunne gi innbyggerne i kommunen svar, eller lenke videre til svar, på spørsmål om kommunal informasjon

  • Den er programmert til å forstå stavefeil og ulike dialekter

  • Sandefjord kommune var den første kommunen til å ta den i bruk

  • Siden oktober 2017 har roboten gjennomført 1300 samtaler, og har totalt fått 1700 spørsmål. Mer enn 900 personer har agert, som følge av informasjonen de har fått av roboten

  • Per i dag har åtte kommuner tatt roboten i bruk, mens 22 kommuner tester den

  • Målet er at roboten skal erstatte alle menyer på kommunens nettsider

Kilder: Sandefjord kommune / Sem & Stenersen Prokom