Arbeidsliv

For litt siden hadde jeg en diskusjon med en kollega av meg, som hadde sitt utspring i en faglig uenighet.

Kan jeg klage på en advarsel fra sjefen?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: For litt siden hadde jeg en diskusjon med en kollega av meg, som hadde sitt utspring i en faglig uenighet. Diskusjonen ble etter hvert ganske opphetet og høylytt, og det ble slengt noen ufine kommentarer fra begge hold.

Jeg mener at både jeg og kollegaen min hadde skyld i situasjonen som oppstod, og at vi begge burde holdt oss for gode for dette. Noen (antakelig noen som overhørte opptrinnet eller hørte om det i etterkant) har imidlertid fortalt sjefen min om hendelsen, og dette endte med at jeg fikk en skriftlig advarsel.

Så vidt jeg vet har ikke kollegaen min fått tilsvarende advarsel. Jeg synes dette er veldig urettferdig og jeg er ikke enig i at min opptreden berettiget en slik reaksjon fra arbeidsgiver. I alle fall ikke når det bare er jeg som fikk en advarsel – jeg mener som nevnt at vi var like skyldige i den situasjonen som oppstod. Er det noe jeg kan gjøre med denne advarselen?

Svar: En skriftlig advarsel er en forholdsvis streng reaksjon fra arbeidsgiver, blant annet fordi denne typisk vil lagres i arbeidstakers personalmappe for ettertiden. Det er derfor forståelig at det kan oppleves som urettferdig å få en advarsel man ikke mener er berettiget.

Det finnes eksempler fra rettspraksis på at en arbeidstaker som ikke har vært enig i en skriftlig advarsel fra arbeidsgiver, har gått rettens vei, blant annet med krav om at advarselen skal trekkes tilbake. Dette kan man ha anledning til; et krav om tilbaketrekking av advarsel, eller at advarselen er ugyldig, kan altså være et rettskrav. Det anbefales imidlertid ikke å gå så drastisk til verks.

Vårt råd til deg er at du ber om et møte, enten bare med arbeidsgiveren din, eller med arbeidsgiver og kollegaen du var i diskusjon med, dersom dette etter forholdene fremstår hensiktsmessig. I dette møtet kan du, på en saklig måte, legge frem ditt syn på situasjonen og hvorfor du synes advarselen mot deg var uberettiget, og at du på denne bakgrunn ber om at advarselen trekkes tilbake.

Dersom arbeidsgiver ikke er enig i at advarselen skal trekkes, er en mulig løsning at du leverer inn et skriv eller brev til arbeidsgiver. I skrivet kan du, så saklig og objektivt som mulig, redegjøre for ditt syn på saken og gi dine kommentarer til advarselen. Deretter kan du be om at skrivet blir lagret i personalmappen din, sammen med advarselen. Da har du i det minste sikret dokumentasjon som viser at du har et annet syn på saken enn arbeidsgiver når det gjelder denne advarselen.

Vi vil her nok en gang understreke at det er viktig at du fremstiller ditt syn på saken på en så saklig måte som mulig. Det er derfor viktig å unngå å fremstå anklagende eller bebreidende, men heller gi uttrykk for at du ønsker å oppklare situasjonen. Dette vil kunne ha en konfliktdempende virkning, og arbeidsgiver vil kunne være mer lydhør til dine innsigelser.

Powered by Labrador CMS