Arbeidsliv

Er det mulig for arbeidsgiver å forhindre at kundene blir med over dersom arbeidstakerne slutter?

Kan vi hindre at ansatte tar med seg kunder når de slutter?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har også et spørsmål om tidligere arbeidstakeres adgang til å ta med seg våre kunder over til ny arbeidsgiver.

Jeg vet at flere arbeidstakere hos oss har utviklet gode og nære forhold til enkelte av våre store kunder, særlig i de tilfellene hvor de har fullt kundeansvar.

Er det mulig for oss å forhindre at disse kundene blir med over dersom arbeidstakerne slutter?

Svar: Ja, det er en viss adgang til å inngå kundeklausuler med sine arbeidstakere. Det er imidlertid bare anledning til å avtaleregulere arbeidstakerens rett til å ta initiativ overfor arbeidsgiverens kunder. Dette er en viktig presisering, fordi kundenes valgfrihet til syvende og sist vil være avgjørende. Dette kan ikke arbeidsgiver reservere seg mot.

Når man snakker om kundeklausuler er det dermed tidligere arbeidstakeres adgang til å gjøre aktive fremstøt som reguleres. Muligheten for å avtale slike begrensninger er regulert i aml. § 14 A-4. Heller ikke her er det full avtalefrihet, og arbeidsgiver kan bare sikre seg en begrensning i arbeidstakerens initiativrett på nærmere bestemte vilkår.

For det første kan avtalen bare gjelde for inntil ett år etter opphør av arbeidsforholdet. Dette er lovens maksimale tidsramme, og arbeidsgiver kan ikke avtale mer vidtgående begrensninger.

Videre kan arbeidstaker bare begrenses i forbindelse med kunder vedkommende har hatt en særlig tilknytning til. Lovens alternative vilkår er formulert som at arbeidsgiveren må ha «hatt kontakt med» eller «ansvaret for» omfattede kunder det siste året før klausulen ble aktuell.

Vilkåret om at arbeidstakeren «har hatt kontakt med» kunden skal forstås som direkte kontakt og kundepleie som ikke bare er helt sporadisk. Dette gjelder også dersom arbeidstakeren følger opp eller tar over et avtaleforhold en annen arbeidstaker har inngått.

Vilkåret om at arbeidstakeren har «ansvaret for» en kunde sikter primært til det overordnede ansvaret. Her fanges gjerne ledere og andre ansvarlige opp, selv om disse ikke har den regelmessige direkte kontakten med kunder. Også for disse kan arbeidsgiver sikre seg en tidsbestemte kundebegrensning.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS