Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Når må man etablere eget verneombud på arbeidsplassen?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er daglig leder i en relativt liten bedrift som nettopp passerte ti ansatte. I denne sammenheng er jeg gjort oppmerksom på vi nå er nødt til å etablere et verneombud.

Tidligere har vi hatt en skriftlig avtale om en annen løsning, men slik jeg forstår reglene er ikke dette lenger mulig.

Jeg lurer derfor på hvordan etablering av et verneombud skal foregå og hvilken funksjon verneombudet skal ha?

Svar: Kravene knyttet til verneombud fremgår av arbeidsmiljølovens kapittel 6. Det er helt riktig som du sier; dere har ikke lenger anledning til å avtale dere bort fra ordningen. Det følger av arbeidsmiljøloven at alle virksomheter med mer enn ti ansatte, skal ha minst et verneombud.

Hvem som blir virksomhetens verneombud skal bestemmes ved valg. Alle arbeidstakere, med unntak av virksomhetens øverste leder, har stemmerett. Verneombudet kan i utgangspunktet velges blant alle arbeidstakere som har jobbet hos dere i minimum to år.

Det er fornuftig velge noen som ikke har særlig tilknytninger til virksomhetens ledelse, men som samtidig er en dyktig og erfaren arbeidstaker. Verneombudet skal velges for en to års periode.

Verneombudets overordnede funksjon er å sørge for ivaretakelsen av arbeidstakernes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Dette inkluderer blant annet arbeidstakerens sikkerhet, helse og velferd. På mange måter kan man si at verneombudet skal fungere som et mellomledd mellom arbeidsgiver og de ansatte.

Mer konkret skal verneombudet blant annet særlig påse at arbeidstakerne ikke blir utsatt for fare i arbeidet, at ansatte får nødvendige instrukser og opplæring, og at arbeidet er tilrettelagt på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte.

Videre skal verneombudet ha en aktiv rolle i HMS-arbeidet i virksomheten, og tas med på planlegging og gjennomføring av betydningsfulle tiltak. Dette er kun et utdrag av verneombudets oppgaver. En mer fullstendig oversikt fremgår av arbeidsmiljøloven § 6-2 og forskrift om organisering, ledelse og medvirkning.

Den omfattende involveringen innebærer likevel ikke at verneombudet må tre inn i alle arbeidsmiljørelaterte problemer. Hvis problemet kan løses mellom de direkte involverte er dette ofte fornuftig, men dersom problemet ikke løses naturlig skal verneombudet kobles inn.

Husk at rollen som verneombud også kan være krevede. Det er derfor viktig å sørge for at den ansatte som blir valgt til verneombud får tilstrekkelig med opplæring og tid til å utføre sine oppgaver på forsvarlig måte, og i alminnelighet innenfor vanlig arbeidstid.

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS