Arbeidsliv

Mange ønsker seg sikkerhet for lønn og egen stilling i en pre-covid-19 hverdag.

Dette står på ønskelista til arbeidstakere etter pandemien

Her får du som leder oversikt over hva som er viktig for dine medarbeidere på en post-covid-19 arbeidsplass.

Publisert Sist oppdatert

Den siste utgaven av Randstad Workmonitor viser hva som skal til for å skape den ideelle arbeidsplass når pandemien er over.

Det er ingen tvil om at året har preget oss som er i arbeidsmarkedet på flere måter.

– Mange ønsker seg sikkerhet for lønn og egen stilling i en pre-covid-19 hverdag. Det er også interessant å se at samarbeide og åpen kommunikasjon står høyt på ønskelisten for mange av oss, sier Eivind Bøe i Randstad.

Følgende er viktig på en pre-covid-19 arbeidsplass:

  • Lønnsgaranti 49,4 %

  • Åpen kommunikasjon 46,0 %

  • Sikker jobb 36,8 %

  • Opplæring 32,5 %

  • Team samarbeid 24,0 %

  • Helseforsikringer 23,1 %

  • Kontorutstyr for hjemmekontor 18,0 %

  • Økt sikkerhet på arbeidsplassen 16,4 %

  • Helse- og sikkerhetsforskrifter på arbeidsplassen 14.4 %

  • Kriseordninger for ansatte, som for eksempel inkluderer tilgang til psykolog 12,4 %

  • Ansatteordninger som tilbyr for eksempel barnehage, og helseordninger for pårørende 7,8 %

Frykt for å miste jobben

Mange ønsker jobbsikkerhet i tiden etter korona, og flere av oss som er villig til å gjøre endringer for å sikre egen arbeidsplass.

Flest (43,9 %) sier er de som kunne vært villig til å ta på seg en annen rolle i samme selskap.

Også andre endringer vil man være villig til å akseptere, så som midlertidig redusert arbeidstid, eller økt arbeidstid uten lønn.

– Man er naturlig nok minst villig til å gå ned i fastlønn. Dette er jo kanskje det som også vil føles som det tyngste for mange, sier Bøe.

Foruten de direkte konsekvensene med lavere utbetaling vil det kunne ha betydning for den enkeltes evne til å ta for eksempel huslån.

Dette er arbeidstakere villige til å endre:

  • Ta en annen rolle i samme selskap 43,9 %

  • Permittering eller midlertidig reduksjon i arbeidstid 15,8 %

  • Økt arbeidstid uten lønnskompensasjon 12,5 %

  • Midlertidig arbeidsavtale 11,5 %

  • Miste tilleggsgoder (betalt reise til jobb, treningskort) 11.0 %

  • Lønnsreduksjon 5,5 %

Nye måter å jobbe

Er det noe 2020 har vist oss, så er det at arbeidslivet er i stand til å tilpasse seg.

I løpet av året har virksomhetene måtte innføre en rekke nye verktøy og måter å få arbeidsdagen til å gå rundt på, mens de ansatte har vent seg til en hverdag der mange interaksjoner nå foregår digitalt.

På spørsmålet om hvordan en ideell arbeidshverdag bør se ut når vi går tilbake til normalen, så ønsker hele 47,7 prosent av oss å jobbe, enten i en kombinasjon av hjemmekontor og arbeidsplass, eller ved å kunne ha friheten til å velge hjemmekontor når det passer arbeidstaker.

– Til tross for dette ser vi at det kun er 5,5 prosent av oss som bare kunne tenkt seg å jobbe hjemmefra, så det er tydelig at norske arbeidstakere ser fram til å møte kollegaene ansikt til ansikt igjen, sier Bøe.

Tungt å lære seg ny teknologi

Mange arbeidstakere sliter med å tilegne seg den kompetansen som skal til for å kunne jobbe på nye måter.

Pandemien har tvunget oss til å finne alternative måter å gjøre oppgavene på, og hele 49 prosent av oss har følt at dette har vært krevende.

– Norske arbeidstakere har selvtillit i forhold til digitale ferdigheter, og de fleste av oss har også tilgang til verktøyene vi trenger for å gjøre jobben, men at nesten halvparten av oss synes det er tungt å holde seg oppdatert er verdt å notere seg for arbeidsgiverne, fortsetter Bøe.

Med tanke på usikkerheten på jobbmarkedet, er det positivt at nordmenn selv tar ansvar for egen utvikling. Hele 85 prosent av respondentene svarer at de jevnlig holder seg oppdatert for å øke egen attraktivitet på arbeidsmarkedet.

Fornøyde tross alt

73,4 prosent av oss mener at arbeidsgiver gir oss den støtten vi har hatt behov for i løpet av perioden landet har vært rammet av koronapandemien.

Sammen med kollegaene våre i de andre nordiske landene er vi fortsatt blant de mest fornøyde i Europa.

Aller mest fornøyd er danskene, men svenske arbeidstakere ikke overraskende er litt mindre fornøyd.

– Dette er usedvanlig gledelig lesing. Vi vet at det å oppleve støtte i vanskelige tider er dobbelt verdifullt. Det er verdifullt i det daglige for å få utført jobben, men kanskje enda viktigere er det at dette vil ha en effekt lenge etter Covid 19.

– Vi vil huske den støtten som blir gitt og den betydning det vil ha for intern tillit og bedriftskultur i lang tid fremover, sier Bøe.

Powered by Labrador CMS