Arbeidsliv
Effektive vikarer
Vikarer jobber best når de får støtte både av vikarbyrå og kunde.
Tidligere forsking har vist at vikarer på lik linje med fast ansatte leverer bedre arbeidsprestasjoner når de opplever at de får støtte fra kunden de jobber for. Støtten kan komme til uttrykk blant annet ved at kunden gir medarbeiderne tilbud om å utvikling gjennom opplæringstiltak.
Doktorgradsstudent Robert Buch har sammen med professor Bård Kuvaas og førsteamanuensis Anders Dysvik ved Handelshøyskolen BI nå gjennomført en studie der har sett på vikarers forhold både til vikarbyrået og til kundene de jobber hos. Over 2000 vikarer fra tre vikarbyråer har deltatt i undersøkelsen, og motivasjonsforskerne konkluderer med at støtte og god behandling både fra vikarbyrå og kunde er en forutsetning for at vikaren skal levere fremragende arbeidsprestasjoner.
Det er med andre ord ikke tilstrekkelig at vikaren behandles bra av oppdragsgiveren. Vikaren må i tillegg oppleve støtte fra vikarbyrået hun eller han er tilknyttet, for å prestere på sitt beste, skriver Handelshøyskolen BI i en artikkel hos forskning.no
Nylige artikler
Omkamper er ikke et tegn på svak ledelse – det er prisen for sterke fagmiljøer
20 helsedirektører har pendlerbolig – koster 3 millioner kroner i året
– Vi kan streike i månedsvis
Lokale SV-profiler misfornøyd med Bergstø – vil ha ekstraordinært landsmøte
Arbeidslivet er ikke rigget for Gen Z
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus