Arbeidsliv

Administrerende direktør i TaskRabbit Stacy Brown-Philpo sammen med Minted-grunnlegger Mariam Naficy.

Frykter «politisk korrekte» ledere som lyver om mangfold og inkludering

Minted-grunnlegger Mariam Naficy har sett seg lei på toppledere som utad ser ut til å inkludere alle typer arbeidstakere, når det i realiteten ikke er tilfelle.

Publisert Sist oppdatert

Mariam Naficy er toppsjef og grunnlegger av den digitale markedsplassen Minted hvor uavhengige artister og designere konkurrerer anonymt om å få selge produktene sine.

Selskapet samler inn kunst og grafisk design gjennom månedlige designutfordringer. Publikum stemmer for vinnerinnslagene, og Minted produserer det vinnende verket som skrivesaker, veggkunst og dekor.

Det er en såkalt «blind» konkurranse hvor det eneste du får vite om kunstnerne er produktet de lager.

– Du vet ikke navnet deres, kjønn eller hvilken hudfarge de har. På denne måten kommer de virkelige talentene til topps. Det fantastiske er at de som oftest vinner er kunstnere uten noen offisiell kunstutdanning. Det handler kun om talent, sier hun.

Selskapet holder til i San Francisco og har rundt 500 ansatte og 20.000 kunstnere som er med å konkurrere. Hele 85 prosent av disse er kvinner og halvparten av dem er mødre.

Tilgang på muligheter

På grunn av sin bakgrunn som innvandrer til USA, er det viktig for Mariam Naficy at alle, uansett bakgrunn, skal ha tilgang til muligheter.

– Vi vet at talent kommer fra usannsynlige plasser. Dette var tanken bak selskapet da vi startet opp. Mangfold betyr så mangt – også at man kommer fra ulike sosioøkonomiske bakgrunner og med forskjellig utdanning, sier hun.

Ikke bare er de som konkurrerer om å få kunsten sin produsert i storskala, når Naficy driver intern rekruttering til lederstillinger, tar de i bruk samme konseptet.

Alle de aktuelle kandidatene får tilsendt de samme spørsmålene og de må svare anonymt slik at de som faktisk er best får sjansen, uten at usynlige fordommer kommer i veien.

– Talent har ingenting å gjøre med alder, utdanning eller erfaring. Det handler om hva du som person kan tilby. Å holde seg autentisk er viktig for oss, og vi tar sterk avstand til «tokenism».

Tokenism handler om å kun gjøre en symbolsk innsats for å inkludere minoritetsgrupper. Et eksempel på denne atferden er å rekruttere et fåtall med minoritetsbakgrunn for at det fra utsiden skal se ut som et mangfoldig selskap, såkalt politisk korrekthet.

– For oss handler det om å finne skjulte talenter, ikke late som vi er inkluderende. Jeg mener flere ledere burde ta risikoer når det gjelder ansettelser. Folk kan vokse mye gjennom tilbakemeldinger. Ta en sjanse på de som ikke er ferdig utviklet, fordi de har potensiale til å vokse og bli bedre, sier hun.

Stopper ubevisste fordommer

Administrerende direktør i småtjenester-plattformen TaskRabbit, Stacy Brown-Philpot innså da hun jobbet i Google at det å lete etter en «kulturell match», en som ville passe inn arbeidsmiljøet, var feil måte å drive rekruttering.

– Man må i stedet fokusereintervjuet rundt kjerneverdiene til selskapet.

Hun er også motstander av å ansette personer bare fordi en stilling må fylles og anbefaler heller å bruke tre måneder ekstra for å finne den riktige kandidaten.

– Toppledere må være modige. De må bli kjent med folk som ikke ligner på seg selv. På denne måten kan selskapet bli mer mangfoldig. Husk å oppmuntre ulike perspektiver på arbeidsplassen. Uten det vil selskapet aldri oppnå potensialet sitt, sier hun.

I TaskRabbit er 54 prosent av de ansatte kvinner og det samme er 60 prosent av ledelsen. En stor del av målet til selskapet er også å oppfordre kvinner til å skaffe seg meningsfylt arbeid i lokalsamfunnene gjennom tjenesteplattformen.

– Vi trenger mangfold for å best kunne representere de lokalsamfunnene vi jobber for. Hvis vi ikke forstår hvem kundene våre er, kan vi umulig bygge et produkt tilrettelagt for dem.

Alle i selskapet er pålagte til å delta i kurs som skal rette fokus på ubevisste fordommer.

– Alle har fordommer og det beste man kan gjøre for å unngå å la seg styre av dem er å være klar over at man har dem, sier Brown-Philpot.

Rollemodeller på alle nivåer

Sarah Friar driver verdens største digitale plattformtjeneste Nextdoor for nabolag i hele verden. Plattformen er laget for at naboer kan stille spørsmål, skape samhold og få hjelp av de rundt deg.

Hun mener et av de viktigste grepene man kan ta dersom bedriften sliter økonomisk er å øke mangfoldet.

– Hvis vi ikke har mangfold i ingeniør-teamene, produkt-teamene og maskinlæringsteamene kan vi heller ikke tilby produkter for en mangfoldig gruppe, sier hun.

Hun råder også ledere til å ha rollemodeller på alle nivåer i selskapet og legge til rette for en fleksibel arbeidsplass.

– Som leder bryr jeg meg ikke hvordan mine ansatte oppnår målene som selskapet har satt. Ansatte må selv få legge opp arbeidshverdagen slik at det skapes balanse mellom arbeid og fritid. Som leder må du legge bort tanken om at flest mulig skal sitte lengst mulig på kontoret, så lenge jobben blir gjort burde ledere være fornøyde.

Sette tydelige mål, skape en fleksibel arbeidsplass og la ansatte bruke kreativiteten sin på en god måte er hennes beste råd.

Powered by Labrador CMS