Arbeidsliv
Jeg har imidlertid et problem med at enkelte av de ansatte drar på hytta og har hjemmekontor derfra, i kortere eller lengre perioder, skriver innsender.
Jovan Geber/iStock
Kan jeg nekte de ansatte å ha hjemmekontor på hytta?
Juristene svarer.
Spørsmål: Mine ansatte har typiske kontorjobber, og på grunn av koronasituasjonen har vi alle jobbet fra hjemmekontor i lengre tid, og gjør det fremdeles. Jeg har imidlertid et problem med at enkelte av de ansatte drar på hytta og har hjemmekontor derfra, i kortere eller lengre perioder.
Jeg opplever at de er mindre produktive der, og under digitale møter har de for eksempel sittet i sofaen og jobbet med laptopen på fanget eller på et lavt stuebord. Jeg opplever dette som uprofesjonelt, og det gjør meg bekymret, både for de ansattes produktivitet, men også av ergonomiske årsaker (sittestilling o.l.).
Jeg vil nevne at vi har gjort tilpasninger der det har vært nødvendig hjemme hos folk, med kontorstoler og annet, for å gjøre hjemmekontorsituasjonen så bra som mulig. Kan jeg bestemme at de skal jobbe fra hjemmet sitt, og ikke fra hytta?
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP