Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Ledere med dårlige rutiner gjør tre ganger så mange feilansettelser

Grundigere rekrutteringsprosess og bedre oppfølging av nyansatte den første tiden etter ansettelse er det lederne selv trekker frem som viktige tiltak.

Publisert Sist oppdatert

Ledere som sier de burde gjort mer for å unngå feilansettelser har følgende kjennetegn: de utfører sjeldnere enn andre introduksjonsprogram, de forbereder sjelden eksisterende ansatte på ansvar og rolle til den nyansatte og har i mindre grad mentorordning.

De har også dårligere rutiner i rekrutteringsprosessen som å ringe referanser, sjekke utdanningssted og å søke om informasjon om kandidaten på nett eller i sosiale medier. Konsekvensen er at de i gjennomsnitt gjør tre ganger så mange feilansettelser som andre ledere.

For første gang siden 2011 er det gjennomført en undersøkelse knyttet til feilansettelser som fenomen, og deltakerne i undersøkelsen er norske ledere. Undersøkelsen gjennomført av Experis viser at halvparten av norske ledere med mer enn 10 ansatte har opplevd feilansettelser det siste året. Én av syv har opplevd tre eller flere feilansettelser.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS