Arbeidsliv

Kunstig intelligens kan gjøre oss mer kompetente i jobbene våre gjennom adaptive læringssystemer.

Slik vil kunstig intelligens bidra til kompetanseheving

Persontilpasset læring er en lovende teknologi for livslang læring, slår Teknologirådet fast i ny rapport.

Publisert Sist oppdatert

Ny teknologi forandrer jobbene og kompetansebehovet i samfunnet.

Det er utgangspunktet for regjeringens arbeid med en kompetansereform.

Når har Teknologirådet utarbeidet en rapport om teknologien for livslang læring som skal hjelpe Stortinget og regjeringen på veien mot et bedre system for læring- også på jobben.

Ekspertgruppen bak rapporten har bred erfaring både fra næringslivet og offentlig sektor, og alle har dypt innsikt i læringsteknologi.

Ekspertgruppen for prosjektet har følgende medlemmer:

  • Marit Aursand, forskningssjef i avdeling for prosessteknologi ved Sintef Oceans og medlem av Teknologirådet

  • June M. Breivik, avdelingsdirektør for kunst, kultur og skole i Kulturtanken

  • Karsten Bråthen, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt

  • Reidun Høllesli, Senior Vice President i Orkla IT og medlem av Teknologirådet

  • Trond Ingebretsen, stabsdirektør for digitalisering i Utdanningsdirektoratet

  • Johan Røed Steen, forsker ved Fafo

  • Elisabeth Ramstad, personalsjef i Direktoratet for økonomistyring

Noen som husker MOOC?

I rapporten pekes det på at det nå begynner å bli en stund siden utdanningsinstitusjonene begynte å eksperimentere med såkalte MOOCs - altså å legge undervisningen åpent ut på nettet slik at alle kan delta.

New York Times kåret 2012 til «year of the MOOC».

Det begynner også å bli en stund siden den bølgen ga seg. Året etter ble faktisk omtalt som «year of the anti-Mooc».

Men det betyr ikke at det har stått stille i utviklingen for læringsteknologi.

Adaptiv læring

Den kanskje mest spennende utviklingen er innen det som blir omtalt som adaptiv læring.

Ved å ta i bruk kunstig intelligens kan undervisningen bedre tilpasses hver enkelt student.

Data samles og analysers fortløpende slik at systemene kan tilby en passe vanskelighetsgrad for der eleven er.

Det er slik en lærer per elev kunne gjort, hvis verden var ideell.

Ifølge Teknologirådet er adaptive systemer allerede på full fart inn i skolen.

Knewton er et av verdens ledende selskaper innen adaptiv læring og læringsanalyse.

Metodene deres har vært testet blant annet på universitetsnivå for å unngå frafall av studenter som ikke var gode nok i matematikk.

Etter kun et år, var frafallet halvert. Samtidig var andelen som stod på eksamen ti prosent høyere.

Gjennom et samarbeid med forlaget Gyldendal brukes algoritmer fra Knewton også i norske skoler.

Datasikkerhet

Teknologirådet peker på at det fortsatt gjenstår ubesvarte spørsmål rundt personvern og datasikkerhet som kan bremse utviklingen.

IBM i Norge har tatt til orde for at det innføres en «læringsjournal» på samme måte som en pasientjournal som følger hver enkelt fra barnehagen til endt høyere utdanning.

Powered by Labrador CMS