Ledelse
Irriterer du deg over kollegaer som avbryter deg når du snakker?
En Harvard-professor har noen ideer om hvorfor det skjer og noen tips om hvordan du kan håndtere det.
Francesca Gino, professor ved Harvard Business School skriver i et lengre innlegg på nettsidene til Harvard Business School om avbrytelser. Hun starter med å skissere følgende situasjon: Du holder en presentasjon, blir avbrutt av en kollega, svarer på spørsmålet, fortsetter foredraget og blir avbrutt av samme person igjen...
Eller - for å snu på flisa - kanskje du selv er den som avbryter andre?
Kultur og status
Gino, som selv hadde en hang å avbryte andre og fikk klar tilbakemelding om det av sin mann, viser til flere studier viser at kultur kan spille inn. I noen kulturer (...hun er selv italiensk) tolkes det å avbryte andre som at man viser interesse.
Status er en annen faktor. «Folk har en tendens til å dominere samtaler og avbryte når de føler at de har mer makt enn de andre i rommet eller når de ønsker å signalisere makt til andre», skriver Gino, som også har gitt noen tips til hvordan du kan håndtere avbrytelser i hverdagen: