Ledelse

– Tenk sitteplasser når du tenker effektivitet

Publisert Sist oppdatert

Det snakkes mye om kontorløsninger. Cellekontorets ro og mak mot det åpne kontorets fleksibilitet og samhandlingspotensiale. Eller en tilrettelagt, aktivitetsbasert løsning som i utgangspunktet skal inneholde alt det organisasjonen trenger?

David Siegel, administrerende direktør i finans- og investeringsportalen Investopedia, har en annen tilnærming. Han er opptatt av hvor i kontoret ulike personer sitter.

– Jeg tror at hvor de ansatte sitter har en stor påvirkning på vennskap, samarbeid og, som et resultat av det, problemløsning og effektivitet, skriver han til MIT Sloan Management Review.

Sett ledergruppa sammen

Siegel mener at det viktigste teamet en leder er en del av, er ledergruppa. Det er her alle innsatsene til de ulike teamene i organisasjonen skal koordineres. Det er her interessene samkjøres, og det skapes et felles mål i stedet for en konkurranse om ressurser, skriver han. I Investopedia sitter derfor ledergruppa sammen i et åpent kontorlandskap.

– Ledergruppa vår, på åtte personer, sitter sammen i et åpent landskap. De er tilgjengelige for alle, uten vegger eller andre hindringer, skriver han.

– La folket samarbeide

Mange steder heter det at de som har like funksjoner i organisasjonen bør sitte sammen. Da bygger man relasjoner med personer med samme bakgrunn, arbeidsoppgaver og interesser. Dette er ifølge Siegel en avleggs tankegang.

– Mange stillinger rører ved flere fagområder. For en markedsfører er det for eksempel naturlig å snakke med både salgs-, markedsførings- og produktavdelingen, skriver han.

Siegel påstår derfor at det viktigste for en ansatt er å sitte i nærheten av dem det er naturlig å samarbeide med. Da gir man de ansatte muligheten til selv å utvikle strategiske og effektive relasjoner med dem det er nødvendig å samarbeide med.

Spør de ansatte

Før man omplasserer og setter de som skal samarbeide sammen, må man kartlegge hvem som faktisk samarbeider. Det finnes mange uformelle kanaler i en virksomhet, som kanskje fungerer mye bedre enn mange av de formelle. Det er disse du vil avdekke, skriver Siegel.

– Det er viktig å involvere de ansatte i prosessen. Spør dem hvem de har behov for å samarbeide med og hvem de ikke trenger å sitte i nærheten av. Hvis du ikke involverer de ansatte blir sitteplassene fort som stolleken – det er alltid noen som ikke får den plassen de har lyst på.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS