Ledelse

Tre steg for å bli en mer tydelig leder

Veldig få ledere praktiserer åpen kommunikasjon, veken innad i virksomheten eller med sine kunder.

Publisert Sist oppdatert

Mange forretningsledere liker å bruke ord som «åpenhet» og «tydeliggjøring» når de beskriver sin lederstil. Dessverre er det fåtallet som har disse egenskapene.

En bedriftskultur som mangler åpenhet kan støte på en del hindringer langs veien, alt fra sinte kunder til feilinformerte ansatte.

Travle timeplaner, uendelige gjøremålslister og et mangfold av kunder og ansatte kan være daglige hinder for god kommunikasjon på arbeidsplassen.

Ingen er perfekte når det gjelder åpen kommunikasjon. Daglig leder i BodeTree, Chris Myers, skriver i Forbes at nøkkelen er å gjøre åpenhet til en vane. Og som med andre vaner, må de ivaretas for å kunne perfeksjoneres.

Kvitt deg med vanskelig språk

Forvirrende språk finnes i alle bransjer, alt fra legekontoret til møte med bankenes vilkår.

«Ideen om at ideer kan være tydelige, klare og enkle er noe som burde være utgangspunktet i alle ledelsestrategier og alt man gjør ellers i livet,» skriver Myers.

Når du forplikter deg til et ryddig og rett-frem språk, vil en åpenhetskultur følge liker etter, mener tekstforfatteren.

Fortell en fantastisk historie

Det å kunne fortelle en fantastisk historie er hjørnesteinen av kraftfull kommunikasjon. Kunder og ansatte kan bedre se for seg en ide gjennom en overbevisende fortelling sammenlignet med tørre tall og fakta.

Ikke all kommunikasjon trenger å bli formidlet som en roman, men det å putte bedriftens mål, strategi og operasjonsdirektiver inn i en sammenhengende fortelling som kan klargjøre nøkkelpoeng og hjelpe kunder og ansatte å huske dem bedre.

«Jeg prøver å forklare mine valg og forespørsler i et fortellingsformat til mine ansatte. Deretter involverer jeg de ansatte og utforsker deres individuelle rolle i hva virksomheten ønsker å oppnå. Sist, men ikke minst, prøver jeg å male et tydelig bilde av hva det ønskede utfallet skal være og deres rolle i den prosessen. Mitt mål er å hjelpe ansatte å forstå konteksten, motivasjonen og utfallet,» skriver Myers.

Gjenta budskapet

Det hjelper ikke bare å fortelle en god historie til dine ansatte, du må forsikre deg om at alle forteller samme historie.

Dersom du har problemer med å motivere de ansatte eller skape en relasjon til kundene, betyr ikke det nødvendigvis at historien din er feil, du trenger kanskje bare å øve deg litt mer. Tydelig historiefortelling er en lært kunst.

«Nøkkelen til tydelig lederskap er at det tar tid og øvelse å oppnå. Det er ingen magisk formel for å sikre at alle har en felles forståelse av oppdraget eller oppgaven som skal utføres. Den eneste måten å lykkes på er for alle ansatte, uansett nivå, å sikre at klarhet kommer først i alle interaksjoner,» skriver Myers.

Powered by Labrador CMS