Ledelse

Derfor blir vi ikke motivert av penger

Publisert Sist oppdatert

Bonus og annen prestasjonsbasert betaling fungerer ikke, mener mange, og årsakene til det er flerfoldige. «Det er et kontrolltiltak», «det undergraver frihet og autonomi», «vi må heller satse på tillit». Likevel er pengebaserte incentiver svært utbredt i arbeidslivet, for eksempel gjennom provisjonslønn og bonusutbetalinger.

Ronald Riggio, professor i ledelse og psykologi ved Claremont McKenna College i USA går enda lenger. Han mener at penger ikke motiverer i det hele tatt. Her er argumentene hans:

Vi bruker ikke penger effektivt

Man har stort sett to valg – enten betaler man de ansatte for tiden sin, eller basert på prestasjonene deres. Når man betaler basert på prestasjoner betaler man egentlig for innsats, og innsats trenger ikke alltid å stå til faktiske resultater, og kan derfor skape misvisende motivasjon for ansatte.

De som jobber på fast lønn har derimot såpass faste rammer at pengene i seg selv ikke motiverer. For dem er det helt andre krefter som skaper innsats, skriver Riggio hos Psychology Today.

For små bonuser

Lønnsøkninger og bonuser er kjente midler som brukes til å belønne gode prestasjoner, men i de fleste tilfeller er det fånyttes, mener Riggio.

– Forskning viser at en lønnsøkning eller en bonus må være på minst 5-7 prosent av lønna dersom den skal ha noen motivasjonsmessig effekt, og de aller fleste av denne typen utbetaling er ikke så høye. Derfor har de ofte liten eller ingen effekt, skriver han.

Det er ikke noe annet som egentlig motiverer deg

Penger blir gjerne sett på i tospann med makt og status, og der ligger det en motivasjonsmessig forskjell. De som tilsynelatende blir motivert av penger blir kanskje motivert av helt andre ting, som makt og status, enn penger.

Men det finnes også store individuelle forskjeller. Noen liker status, andre verdsetter mening, autonomi og frihet, mer enn makt eller penger.

Vi greier ikke å koble penger til prestasjon

Veldig ofte treffer bonusordningene rett og slett for dårlig, mener Riggio. De er for løst koblet opp mot det de faktisk skal incentivere til. Et eksempel kan være store bonusutbetalinger til ledere i bedrifter som har gjort det bra på grunn av konjunktursvingninger, eller flaks som det også kan kalles.

Dyrt og ikke-fornybart

Penger er et begrenset gode, og mange bedrifter gjør seg selv en bjørnetjeneste hvis de bruker denne ressursknappheten som incentiv. Anerkjennelse, autonomi og frihet er gratis og fornybart, og kan i de rette hendene være mye mer motiverende enn penger.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS