Ledelse

– En ansatt er som en kunde – og ingen kunder er like

HR kan lære mye av markedsavdelingene, ifølge ekspertene.

Publisert Sist oppdatert

Skal man kapre og beholde talentene er det helt essensielt å møte forventningene deres. Der har HR-avdelinger mye og lære.

I HR-undersøkelsen 2017, som er gjennomført i samarbeid mellom HR Norge og EY, fant de at arbeidstakeres forventninger har økt betraktelig de siste årene, spesielt med tanke på karriereutvikling, utfordrende arbeidsoppgaver, balanse mellom arbeid og fritid og virksomhetens visjon og formål.

Disse må man møte for å tiltrekke seg de beste talentene, og ikke minst for å beholde dem, mener Bjørnar Løwe Skas, HR-leder i EY.

– For at virksomhetene skal kunne utvikle og beholde talentene blir det kritisk å møte forventningene og behovene deres. Og for å gjøre det er det nå flere virksomheter som ser til markedsavdelingen, og de verktøyene de benytter seg av, for inspirasjon, sier han til Finansavisen.

– Må se hver enkelt

– En kompetent markedsavdeling ser ikke kundene som én gruppe, men som ulike individer med ulike behov. Nå går det opp for mange at dette også gjelder de ansatte, sier Skas.

Han sier at det er mulig å kartlegge de ansatte gjennom intervjuer, fokusgrupper og andre analyseverktøy, for å finne ut hvilke mennesker man har med å gjøre, og hvilke individuelle forskjeller som finnes. Da blir det også lettere å skreddersy utviklingsløp og holde på talentene.

– Bedrifter har en tendens til å lete etter 27-åringen som kan alt, men sett i et samfunnsperspektiv er det umulig, sier leder i HR Norge, Even Bolstad.

Bolstad og Skas er enige om at ledere både kan lære av og samarbeide med både økonomi-, IT- og markedsavdelingen om arbeidsmetodikk for å finne den kompetansen virksomheten trenger og for å møte forventningene til arbeidstakerne.

For høye forventninger?

Selv om man skal møte arbeidstakeres forventninger, er det også viktig at virksomhetene kommer med en realistisk avklaring om hva arbeidstakerne faktisk kan forvente, spesielt i store og mellomstore bedrifter, hvor man ikke kjenner alle på fornavn.

– Det er umulig å tilpasse seg samtlige individuelle forventninger, så noe må jo standardiseres. Men det handler om å standardisere på de ansattes premisser, og ikke på systemets, sier Bolstad.

I det hele tatt handler det om å få litt mer av markedsavdelingers tankegang om skreddersøm og individuell oppfølgning inn i HR-avdelingene.

– Jeg tror vi vil få mange flotte allianser mellom HR-avdelinger og markedsavdelinger, sier han.

Prøv DP

Klikk her for å prøve Dagens Perspektiv.


Powered by Labrador CMS