Ledelse

Illustrasjonsfoto.

– Kontorlandskap handler først og fremst om identitet

«Stedsidentitet» er essensielt for en vellykket kontorløsning, mener forskere.

Publisert Sist oppdatert

Debatten om kontorlandskaper er en evig debatt med sterke tilhengere og motstandere av alle løsningene. Det finnes forskning som støtter åpne landskaper, forskning som støtter fleksible kontorløsninger, og forskning som støtter cellekontorene. Den eneste konklusjonen de fleste ser ut til å kunne enes om er egentlig at «det kommer an på».

Noe forskning har imidlertid vist at folk stort sett er fornøyde med den løsningen de har, og at endring veldig ofte medfører en viss mengde motstand – for eksempel dersom virksomheten din skal legge om fra cellekontorer til åpent kontorlandskap.

De to forskerne Brandi Pearce ved universitetet Berkeley og Pamela Hinds fra Stanford University har imidlertid funnet en ny faktor som kan være avgjørende for hvor vellykket en kontorløsning blir: «stedsidentitet». Jo høyere stedsidentitet, desto bedre engasjement, motivasjon, kommunikasjon og tilhørighet, skriver de hos Harvard Business Review.

Engasjement og tilknytning

Pearce og Hinds har gjort en dybdeundersøkelse i et stort Fortune 500-firma som la om til åpent kontorlandskap, samt en undersøkelse blant 300 ansatte fra fem forskjellige land. De fant at ansatte som hadde en sterkere følelse av «stedsidentitet» også oppfattet den nye kontorløsningen på en helt annen måte.

Stedsidentitet

Stedsidentitet defineres som:

  • En opplevelse av at kontoret eller stedet er viktig for deg
  • En opplevelse av at kontoret eller stedet er betydningsfullt for arbeidet som skal utføres
  • En tilknytning eller tilhørighet til kontoret eller stedet
  • En stolthet av å vise fram kontoret eller stedet
  • En opplevelse av at kontoret eller stedet representerer deg på en god måte

Personene som scoret høyt på stedsidentitet så også på kontoret som et bedre sted for samarbeid, sosialt samvær, fleksibilitet og komfort. De viste også mer entusiasme, og oppga at det var god kvalitet over kommunikasjonen med kollegene sine. I tillegg kjente de en sterkere tilknytning til arbeidsplassen.

De som ikke greide å opparbeide seg denne stedsidentiteten så på det åpne kontoret som bråkete og fullt.

Tre veier til stedsidentitet

Pearce og Hinds har gjennom forskningen sin kommet fram til tre ting en leder kan foreta seg for å bygge en sterkere stedsidentitet blant sine ansatte.

Kommuniser visjonen

Stedsidentiteten kan man begynne å utvikle lenge før man legger om kontorløsningen. Det starter med visjonen, skriver Pearce og Hinds. Lederen må forklare hva som er visjonen for kontorløsningen, og hva som er målet. Opprett diskusjonsgrupper hvor ansatte kan lufte tankene sine og sørg for at alle forstår hvordan den nye arbeidsdagen kommer til å se ut.

Vær entusiastisk

Som leder skal du ikke bare forberede de ansatte, du må også vise at du selv gleder deg. I undersøkelsen fant Pearce og Hinds at de ansatte i organisasjoner hvor lederne var entusiastiske og spredte positivitet rundt den nye kontorløsningen, opplevde stedsidentitet i stor grad.

Ledere som var nøytrale eller negative førte til dårlig stedsidentitet blant de ansatte.

Legg til rette for tilhørighet

Ansatte som følte at de kunne gjøre kontoret og plassen sin til sitt eget, gjennom bilder, personlige eiendeler, dekorasjoner og andre ting, kjente en sterkere stedsidentitet enn de som ikke kjente på denne friheten, skriver Pearce og Hinds.

I undersøkelsen var mange ansatte i starten skeptiske til å legge beslag på områder, men i de virksomhetene der lederne oppmuntret de ansatte til å tørre å ta litt plass, ble de ansatte mer komfortable med løsningen, og opplevde mer stedsidentitet.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS