Ledelse

– Toppledere er ikke supermenn

Undersøkelser viser at norske organisasjoner har dårlige rutiner for innfasing av nye ledere. Lederrådgiver er sjokkert over funnene.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Perspektiv har tidligere skrevet om lederrådgiveren Frode Dales undersøkelse, der toppledere som kom inn i ny stilling fortalte om hvordan de ble tatt imot i ny bedrift. Svarene var lite hyggelig lesning.

18 ledere ble dybdeintervjuet. Hele 15 av dem etterlyste gode rutiner for innfasing av nye ledere.

– Dette er sjokkerende, sier lederrådgiver Jørn Bue Olsen.

Han uttaler seg på bakgrunn av Dagens Perspektivs oppslag, og har nå med sitt nettverk Akademiet for ledelsesfilosofi (ALF) valgt å debattere emnet på sitt neste seminar 22. november på BI. Her vil blant andre den erfarne styrelederen Kjeld Rimberg være med på å debattere innledningen til Dale.

– Dette er en for viktig sak til å la ligge. Vi må ta denne debatten videre, sier han.

Irrasjonell håndtering

Ifølge Bue Olsen er håndteringen av de nye lederne irrasjonell. Det finnes riktignok firmaer, som på tross av dårlig lederinnfasing går bra, men det skygger ikke for at dette er en viktig faktor i en organisasjon, mener han.

Han ser til styret for å få bukt med problemet:

– Styret har ansvaret for å ansette daglig leder. Det er hele styret som har dette ansvaret. Mange styrer er i dag passive, til tross for at alle medlemmene av et styre har et like stort ansvar – ikke kun styreleder. De skal sikre at et topplederskifte fungerer, påpeker han.

Han liker ikke det som kommer frem om hvordan styremedlemmene- og ledere håndterer rollene sine – ei heller hvordan styreutdanningen tar tak i dette problemet.

Foto Lederrådgiver Jørn Bue Olsen er sjokkert over praksisen på innfasing av toppledere. Foto: Privat.

– Det ser skralt ut. Det er ikke særlig fokus på dette i mange utdanninger, sier han.

Han tar det for gitt at sertifiseringsorganet Det norske Veritas fungerer på dette punktet, og har med dette aspektet i styreansvaret med hensyn til sertifisering.

Kvalitetssikring

Bue Olsen mener HR-avdelingene må involveres i kvalitetssikrende arbeid. Andre erfarne, som styremedlemmer, ledere og folk fra toppledergrupper kan fungere som coacher.

– Gjør de det i en periode, for eksempel i et år, vil vi se resultater. Men vi ser at mangelen for planer om innfasing er påtagelig, dessverre. De fleste firmaer har jo planer for nye ansatte. Hvorfor har de ikke det for nye toppledere, spør han.

Han påpeker at toppledere ikke er supermenn- og kvinner. De har behov for oppfølging som alle andre. Med ansvaret de sitter med, har de den mest krevende rollen.

– Rekrutteringsfirmaene har også mye å gå på. De anser seg ferdige med jobben så snart kontrakten er underskrevet. Det kan hende de mangler kompetanse, men den bør de tilegne seg, sier han.

Be om hjelp

Det er heller ikke noe i veien for at den nye topplederen er mer aktiv selv – og etterspor planer og ber om hjelp. Det skal man ikke føle seg for stolt til.

– Ta kontakt med styret og HR-avdelingen. Du har også et ansvar selv. Du må etterlyse en plan, hvis den mangler. Alle dyktige ansatte har et ansvar i ledelse, avslutter han.

Powered by Labrador CMS