Ledelse
7 steg for å dempe jobbstress
Tenk på arbeidsoppgavene dine på en ny måte.
Alle er vel stressa fra tid til annen, og stress i passe store doser kan være positivt. Det er en drivkraft for å få løst problemer. Men hvis vi stresser for mye over for lang tid, blir stresset negativt og kan gå utover helsa.
Robert L. Leahy – psykolog og ekspert i kognitiv terapi; også kalt adferdsterapi – skriver i et innlegg hos Psychology Today at måten vi tenker på stressfaktorer på påvirker stressnivået vårt. (Hans tips for å dempe jobbstress finner du lenger ned i artikkelen)
Han henviser til psykologen Richard Lazarus, som viste til følelsen av stress henger sammen med hvor dyktige vi tror vi er til å håndtere det vi står overfor.
Hvis du skal skrive en fem siders lang artikkel, og du tror at du verken har tid nok eller de ferdighetene som skal til, så vil du sannsynligvis kjenne stressfølelsen komme. Stressfaktoren er kravet om at artikkelen skal skrives. Stresset har med frustrasjon og angst å gjøre. Hvis du derimot vet at du har de ferdighetene som skal til og du tror du kan løse oppgaven, så vil stressnivået være lavere.
7 tips for å dempe stress
Det finnes ingen fasit på hvordan man kan tenke seg ut av stress, men Leahy gir i innlegget sitt hos Psychology Today likevel syv tips som han mener kan dempe stressnivået og gjøre det lettere å forholde seg kravene man står overfor.
Her er kortversjonen:
Hvor ligger ansvaret for å håndtere stress?
Tipsene fra Robert L. Leahy handler om hva man som enkeltperson kan gjøre med egne tanker rundt stress, men arbeidsmiljøet er også viktig for om man opplever stress eller ei.
«Noen sentrale risikofaktorer for arbeidsrelatert stress er dårlig organisering på arbeidsplassen, uklare eller urealistiske forventninger, manglende ressurser og manglende støtte fra nærmeste leder og kolleger», konstaterer psykolog Tove Helene Edvardsen i et innlegg om å mestre stress i arbeidslivet hos Norsk Psykologiforening. Hun viser til at hvis stressreaksjoner er knyttet til eller har opphav i vanskelige forhold i arbeidsmiljøet, så har arbeidsgiver et viktig ansvar for å håndtere situasjonen.
- LES OGSÅ:Behandler stress på internett
Folk har imidlertid ulik terskel for hva som oppleves som stress, og Edvardsen mener at ansvaret for å håndtere stress hviler på både arbeidsgiver og deg selv. Arbeidsgiveren skal jobbe for å skape et godt og helsefremmende arbeidsmiljø. Den enkelte kan jobbe for å mestre egne stressreaksjoner på en god måte. Edvardsen skriver, som Leahy, at opplevelsen av stress påvirkes av hvordan man tenker rundt egen mestring av forventninger og krav man stilles ovenfor.
Hun viser også til at det å finne gode måter å forholde seg til krav på, er noe man kan trene på.