Ledelse

Bjørn Kjos forlater cockpiten i Norwegian etter 17 år som konsernsjef.

Bjørn Kjos går av etter 17 år

Det siste Bjørn Kjos gjorde som konsernsjef i Norwegian var å presentere selskapets resultat for andre kvartal. Spørsmålet er om det blir internt opprykk, eller om Norwegian våger å hente ny konsernsjef utenfra.

Publisert Sist oppdatert

Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Han skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret og styrets leder. Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef, skriver Norwegian i en børsmelding torsdag formiddag.

Samtidig vil styreleder, Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse. Endringene er gjeldende fra torsdag, 11. juli.

– Jeg er svært glad for at Bjørn fortsatt vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver for styret og meg selv. Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styreleder Niels Smedegaard.

– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen. Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover. Som jeg har uttalt mange ganger er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene, sier avtroppende konsernsjef Bjørn Kjos.

Norwegian første kvartal 2019

Nøkkeltall fra Norwegian ASAs resultatregnskap for andre kvartal 2019. Tall for samme periode i 2018 i parentes.

  • Driftsinntekter: 12,2 milliarder kroner (10,2 milliarder kroner)
  • Driftsresultat (EBIT): 623 millioner kroner (154 millioner kroner)
  • Resultat før skatt: 111 millioner kroner (370 millioner kroner)

Motvind og bølgedaler

Det har ikke manglet motvind og «på kanten av stupet»-fortellinger i historien om Norwegian. Bjørn Kjos har tatt stor risiko gang på gang, men stort sett kommet ned med beina på jorda. Norwegian har vokst jevnt og trutt til et globalt flyselskap.

Det som startet som et lite, innenriks flyselskap med 130 ansatte og fire fly for 17 år siden, er i dag det femte største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. Norwegian opererer over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika, og har en flyflåte på 162 fly og mer enn 11.000 ansatte.

Veksten har vært eksepsjonell. Lønnsomheten derimot har svingt. Det er den man som oftest må gi avkall på når en skal vokse så raskt som Norwegian gjort.

Bjørn Kjos og tidligere styreleder Bjørn H. Kise – som gikk av tidligere i år – har sammen med selskapets finansdirektør Geir Karlsen – har tatt risiko og lånefinansiert veksten. De har beveget seg mot grensen til det selskapet kan makte.

De har imidlertid visst og lagt opp til at det er mulig å ta et skritt tilbake om de kommer i en finansiell skvis. Det skjedde for eksempel i fjor høst, da Norwegian pådro seg et underskudd på rundt to milliarder kroner. Pengetrøbbelet bunnet i problemer med flyene, høye drivstoffpriser og tøff konkurranse.

Noe måtte gjøres, og dermed ble det kuttet i ulønnsomme ruter, lagt ned noen baser og solgt unna en del fly.

Vekst i motvind

Kjos lovet den gang at de skal levere et positivt driftsresultat i år. I dag kom fasiten for andre kvartal, og han har foreløpig sine ord i behold. Tallene for første kvartal viser en vekst i omsetningen fra 8,29 til 9,90 milliarder kroner mot samme periode året før. Fortsatt sliter selskapet med de store Boeings 737 Max-fly, som måtte settes på bakken i mars på graunn av flere ulykker med disse flyene. Norwegian har 18 slike og selskapet anslår at overskuddet til selskapet ble redusert med rundt 400 millioner kroner i andre kvartal som følge av at flyene var på bakken. Men alle flyselskap med slike Max-fly har også måttet sette disse i bero, så dette problemet eier ikke Norwegian alene.

– Kvartalstallene viser at vi leverer på strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Til tross for driftsutfordringer utenfor vår kontroll, som 737 MAX-problemene, leverer vi det høyeste underliggende driftsresultatet for andre kvartal i Norwegians historie. Jeg er også tilfreds med bestillingene fremover, spesielt på langdistanse, sa avtroppende konsernsjef Bjørn Kjos da tallene ble lagt fram i formiddag.

Bjørn Kjos

Foto

(Foto: Heiko Junge / NTB scanpix)

Bjørn Kjos (født 1946) har vært konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han er en av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle og var styreleder fra 1993 til 1996. Kjos var også styreleder i oppstarten av Boeing 737-driften fra juni til september 2002. Kjos har 20 års erfaring fra advokatyrket, og fikk møterett for Høyesterett i 1993. Han var jagerflyger i 334-skvadronen i seks år, og er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo.

Fra vekst til lønnsomhet?

– Etter hvert som tida går, så skjønner du at hvis skal du overleve som flyselskap, så må du ha volum, sa Kjos i Dagens Perspektiv da han deltok under Innovasjon Norges arrangement Innovasjonstalen i mai.

– Det gjelder å få et fotfeste. Du må finne andre veier enn å møte de skarpeste konkurrentene med en gang. Du må kanskje gå utenom, fortalte Kjos, som også kunne avsløre at det var i startfasen han var mest redd for å mislykkes med Norwegian.

– Skal du greie deg må du slåss fra dag til dag, fortalte Kjos.

Etter mange år med kraftig vekst, store investeringer og global ekspansjon endret Norwegian strategi fra vekst til lønnsomhet i 2018. Fremover ser selskapet for seg at veksten skal avta og at Norwegian vil høste av de investeringene som er gjort.

– Den nye konsernsjefens hovedoppgave vil være å sikre en stabil og lønnsom drift, til fordel for kunder, ansatte og aksjonærer. Det er viktig for oss å sikre at Norwegian er godt posisjonert for tøff konkurranse og også uforutsette hendelser fremover. Vi skal ha et lønnsomt rutenettverk, en velfungerende drift og en organisasjon som bygger oppunder det. Kostnadene må også ytterligere ned, sier styreleder Nils Smedegaard.

Det har gjentatte ganger vært spekulert i om Norwegian ville bli solgt. Og de spekulasjonene vil fortsette også etter at Bjørn Kjos har forlatt cockpiten.

Flyselskapet IAG – som er et resultat av en fusjon mellom British Airways og spanske Iberia – har tilbudt seg å kjøpe Norwegian i to omganger det siste drøye året, men begge tilbudene er blitt avvist av Bjørn Kjos og resten av Norwegian-styret. Det har også vært spekulert i om lavpriskonkurrenten Ryan Air kanskje vil prøve å kjøpe Norwegian.

Under seansen hos Innovasjon Norge i mai, ble Kjos spurt om han bevisst går etter risiko og utfordringer.

– Det er alltid utfordringer. Men de kan bli litt mange av og til. Jeg liker utfordringer, men de kunne gjerne ha kommet i litt mer begrensa doser…

– Hva har motivert deg mest?

– Det er alltid artig å få til det som alle dømmer deg nord og ned for.

Powered by Labrador CMS