Annonse
SINTEF-forskerne har vært «flue på veggen» i flere selskaper, blant annet her i teamarbeid hos ­Kantega med Espen Hjertø, Helge Olav Aastein og Tom ­Kristian Olsen. Foto: Geir Mogen
Autonome team

– Ledere må blande seg mindre

Stadig flere arbeidsplasser organiserer arbeidet i selvstendige team. SINTEF-forskerne Marte Pettersen Buvik og Nils Brede Moe har undersøkt hvordan organisasjoner med autonome team faktisk jobber, og hva som er nøkkelen til å få det til å fungere.

Flue på veggen

I prosjektet Autonome team har de fått være «flue på veggen» i Storebrand, Sbanken, Knowit og Kantega. De følger bedriftene tett, og har gjort observasjoner og intervjuer med teamdeltakere og ledere.

Les resten med abonnement fra
Velg det abonnementet som passer best for deg. Priser fra:
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

7 råd for å lede en team-organisasjon

  1. Vær tydelig på retning: Det er ekstra viktig å kommunisere virksomhetens mål og strategi tydelig internt. Skal teamene ta gode beslutninger selv er det viktig at de kjenner den overordnede retningen og hvordan de kan bidra inn i helheten.
     
  2. Sett klare rammer: Teamene må få klar beskjed om hva de har ansvar for å løse og hvilken myndighet de har til å ta beslutninger. Uklarhet rundt dette kan skape mye frustrasjon. Ledelsen må sørge for at teamene har de ressursene og den kompetansen de trenger, og koordinere innsatsen mellom dem.
     
  3. Jobb med relasjoner: Når organisasjonen er mindre hierarkisk kan ikke sjefen lede gjennom direktiver og kommandoer. Lederen må overbevise og inspirere. Da blir kommunikasjon og relasjonsbygging viktigere å mestre.
     
  4. Unngå byråkratisering: Ikke overdriv antall koordineringsmøter og rapporteringsrutiner. Let etter den enkleste måten å koordinere og samkjøre arbeidet mellom de ulike teamene på, og begrens det til det som er nødvendig for å få oversikt.
     
  5. Bygg ansvarskompetanse i teamene: Skal teamene få delegert flere beslutninger, trenger de kunnskap om og engasjement i helheten i organisasjonen. Det er ledernes ansvar å få fram meningen med virksomheten og gi alle den informasjonen de trenger for å kunne ta gode beslutninger i teamene.
     
  6. Tid til å bygge tillit: Det er viktig å bygge en kultur av tillit i teamene. Team-medlemmene må få tid til å bli kjent med hverandre og hvilken kompetanse de ulike har for å kunne fungere godt sammen. Da har de et godt grunnlag for å komme opp med ideer, prøve og feile og lære av hverandre.
     
  7. Rom til å snakke sammen: Selv i en digital verden viser det seg at det er viktig at medlemmene i et team har gode muligheter til å snakke sammen. Raske avklaringer og konsultasjoner med hverandre underveis gjør at arbeidet går raskere. Forskerne anbefaler derfor at teamene er fysisk plassert sammen, og at de har tilgang på rom der de kan snakke fritt uten å forstyrre andre. 
Kilde: Forskerne Nils Brede Moen og Marte Pettersen Buvik ved SINTEF
Annonse

7 råd for å lede en team-organisasjon

  1. Vær tydelig på retning: Det er ekstra viktig å kommunisere virksomhetens mål og strategi tydelig internt. Skal teamene ta gode beslutninger selv er det viktig at de kjenner den overordnede retningen og hvordan de kan bidra inn i helheten.
     
  2. Sett klare rammer: Teamene må få klar beskjed om hva de har ansvar for å løse og hvilken myndighet de har til å ta beslutninger. Uklarhet rundt dette kan skape mye frustrasjon. Ledelsen må sørge for at teamene har de ressursene og den kompetansen de trenger, og koordinere innsatsen mellom dem.
     
  3. Jobb med relasjoner: Når organisasjonen er mindre hierarkisk kan ikke sjefen lede gjennom direktiver og kommandoer. Lederen må overbevise og inspirere. Da blir kommunikasjon og relasjonsbygging viktigere å mestre.
     
  4. Unngå byråkratisering: Ikke overdriv antall koordineringsmøter og rapporteringsrutiner. Let etter den enkleste måten å koordinere og samkjøre arbeidet mellom de ulike teamene på, og begrens det til det som er nødvendig for å få oversikt.
     
  5. Bygg ansvarskompetanse i teamene: Skal teamene få delegert flere beslutninger, trenger de kunnskap om og engasjement i helheten i organisasjonen. Det er ledernes ansvar å få fram meningen med virksomheten og gi alle den informasjonen de trenger for å kunne ta gode beslutninger i teamene.
     
  6. Tid til å bygge tillit: Det er viktig å bygge en kultur av tillit i teamene. Team-medlemmene må få tid til å bli kjent med hverandre og hvilken kompetanse de ulike har for å kunne fungere godt sammen. Da har de et godt grunnlag for å komme opp med ideer, prøve og feile og lære av hverandre.
     
  7. Rom til å snakke sammen: Selv i en digital verden viser det seg at det er viktig at medlemmene i et team har gode muligheter til å snakke sammen. Raske avklaringer og konsultasjoner med hverandre underveis gjør at arbeidet går raskere. Forskerne anbefaler derfor at teamene er fysisk plassert sammen, og at de har tilgang på rom der de kan snakke fritt uten å forstyrre andre. 
Kilde: Forskerne Nils Brede Moen og Marte Pettersen Buvik ved SINTEF
Annonse