Annonse
Psykiske problemer står for nesten en fjerdedel av sykefraværet i Norge. Måten ledere håndterer det på kan ha mye å si for hvordan det utvikler seg. Foto: Dreamstime

Slik tar du praten med en ansatt som sliter

Har du opplevd at en medarbeider virker tung til sinns eller plutselig trekker seg tilbake fra sosiale sammenhenger? Mistenker du at de sliter med psykiske plager?

Psykisk helse på jobben

Dagens Perspektiv ser nærmere på hvordan ledere håndterer ansatte med psykiske utfordringer.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

6 råd til praten om psykisk helse

1. Våg å ta opp temaet. Hvis du er bekymret for om en ansatt sliter, be om en prat. Det er viktig å ta tak i situasjonen tidlig, for å gjøre det du kan for å unngå at problemene blir større.

2. Planlegg innledningen. Vær godt forberedt, spesielt på hvordan du innledningsvis skal ta opp din bekymring. Ikke gå rundt grøten, men vær konkret på hva som gjør deg bekymret.

3. Lytt til medarbeideren. Ikke konkluder på forhånd, men lytt åpent til hva medarbeideren forteller deg.

4. Få klarhet i hva som er krevende i arbeidssituasjonen. Finn ut av hvilke oppgaver medarbeideren mestrer og hvilke som er mer krevende, slik at du kan hjelpe til med midlertidig tilrettelegging for at medarbeideren kan mestre arbeidsdagen.

5. Avtal videre oppfølging. Bli enige om hvordan dere skal følge opp samtalen og når dere skal snakkes igjen, og om medarbeideren har behov for annen profesjonell hjelp, for eksempel fra fastlege, psykolog eller bedriftshelsetjeneste.

6. Ikke press medarbeideren til å si mer enn de ønsker. For deg som leder er det viktigste å få tak i det som handler om arbeidssituasjonen og hvordan medarbeideren kan fungere best mulig der.

Kilde: Psykolog i Stamina Census, Inga K. Bjørge Norman.
Annonse

6 råd til praten om psykisk helse

1. Våg å ta opp temaet. Hvis du er bekymret for om en ansatt sliter, be om en prat. Det er viktig å ta tak i situasjonen tidlig, for å gjøre det du kan for å unngå at problemene blir større.

2. Planlegg innledningen. Vær godt forberedt, spesielt på hvordan du innledningsvis skal ta opp din bekymring. Ikke gå rundt grøten, men vær konkret på hva som gjør deg bekymret.

3. Lytt til medarbeideren. Ikke konkluder på forhånd, men lytt åpent til hva medarbeideren forteller deg.

4. Få klarhet i hva som er krevende i arbeidssituasjonen. Finn ut av hvilke oppgaver medarbeideren mestrer og hvilke som er mer krevende, slik at du kan hjelpe til med midlertidig tilrettelegging for at medarbeideren kan mestre arbeidsdagen.

5. Avtal videre oppfølging. Bli enige om hvordan dere skal følge opp samtalen og når dere skal snakkes igjen, og om medarbeideren har behov for annen profesjonell hjelp, for eksempel fra fastlege, psykolog eller bedriftshelsetjeneste.

6. Ikke press medarbeideren til å si mer enn de ønsker. For deg som leder er det viktigste å få tak i det som handler om arbeidssituasjonen og hvordan medarbeideren kan fungere best mulig der.

Kilde: Psykolog i Stamina Census, Inga K. Bjørge Norman.
Annonse