Annonse
– Universitetslederne må ta mer ansvar for den manglende kjønnsbalansen, sier John-Arne Røttingen direktør i Forskningsrådet. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix.

– Lederne må ta mer ansvar for den dårlige kjønnsbalansen i toppen av akademia

Kun 31 prosent av norske professorer er kvinner, til tross for at over 50 prosent av vitenskapelige ansatte er det.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

6 tiltak med dokumentert effekt:

  • Analyse av egne utfordringer: For å vite hvor man skal sette inn tiltak må man også vite hvor skoen trykker. Undersøk de faktiske/reelle årsakene til manglende kjønnsbalanse.

  • Opprykkskurs, Professor- og forhåndsvurdering: Gjennomfør jevnlig opprykkskurs, med forvurdering av CV og kompetanse. Større kunnskap om hva som skal til for å for å bli professor gagner både kvinner og menn.

  • Aktiv miljøbygging: Gjør en aktiv innsats for å bygge et inkluderende arbeidsmiljø og fagfellesskap som tar høyde for ulike behov i ulike livsfaser og balanse mellom arbeid og privatliv for alle ansatte.

  • Mentorordninger: Mentorordninger er en vel dokumentert metode for utvikling og overføring av kunnskap.

  • Publiseringsstøtte: Opprett ordninger for publiseringsstøtte, enten i form av skriveverksted, eller ekstra tid og fokus på skriving. Publikasjoner driver en forskerkarriere framover.

  • Lete- og finnekomiteer: Finn og oppfordre kompetente kvinner til å søke aktuelle stillinger.

Annonse

6 tiltak med dokumentert effekt:

  • Analyse av egne utfordringer: For å vite hvor man skal sette inn tiltak må man også vite hvor skoen trykker. Undersøk de faktiske/reelle årsakene til manglende kjønnsbalanse.

  • Opprykkskurs, Professor- og forhåndsvurdering: Gjennomfør jevnlig opprykkskurs, med forvurdering av CV og kompetanse. Større kunnskap om hva som skal til for å for å bli professor gagner både kvinner og menn.

  • Aktiv miljøbygging: Gjør en aktiv innsats for å bygge et inkluderende arbeidsmiljø og fagfellesskap som tar høyde for ulike behov i ulike livsfaser og balanse mellom arbeid og privatliv for alle ansatte.

  • Mentorordninger: Mentorordninger er en vel dokumentert metode for utvikling og overføring av kunnskap.

  • Publiseringsstøtte: Opprett ordninger for publiseringsstøtte, enten i form av skriveverksted, eller ekstra tid og fokus på skriving. Publikasjoner driver en forskerkarriere framover.

  • Lete- og finnekomiteer: Finn og oppfordre kompetente kvinner til å søke aktuelle stillinger.

Annonse