Annonse
– Mye vil nok endre seg etter koronakrisen, men salg vil aldri endre seg, sier Norgessjef for Salesforce Per Haakon Lomsdalen. Foto: Salesforce.
Lederverktøy

Slik kan teknologi støtte gjenåpning av kontoret

Den norske Salesforce-kontoret hadde nettopp åpnet opp og begynt å vokse da koronakrisen slo til.

Selv om Norgessjef Per Haakon Lomsdalen var tidlig ute med å sende ansatte hjem fra kontoret i mars, har selskapet vokst. Siden Lomsdalen selv startet i november ifjor, har det norske Salesforce-kontoret ansatt ti ganger så mange. Mange av dem har blitt ansatt over videointervju i denne litt rare tiden.

Les resten med abonnement fra
Løpende abonnement for privatpersoner. Fornyer på fullpris (125,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Vil du ha regningen rett til bedriften? Klikk her

Tips til hvordan man gradvis gjen­åpner ­kontoret:

  1. Utforsk mulighetene for å bruke digitale verktøy til å gjennomføre større møter med kunder og ansatte. Slå på stortromma med hjemmelevering av mat.

  2. Tenk kreativt på hvordan du bruker digitale verktøy. Ta morgenkafeen over video eller en virtuell fredagpils med kollegaer. Markedsføringsverktøyet Tableau blir i disse dager brukt til å spore koronasmitte og gir dagligvarehandelen en indikasjon på når flest folk går i butikken. Ved hjelp av disse analysene kan man sette inn nye tiltak.  

  3. Ikke press ansatte. Ingen skal føle at de må komme tilbake på kontoret før de føler seg trygge på det.

  4. Ha streng standard på smittevern. Ta heller med matpakke på kontoret enn å lage lunsj på kjøkkenet.

  5. Velg ut hvem som skal tilbake på kontoret først. Ta det alfabetisk om du er i tvil. Start med de mest essensielle teamene og få nyansatte tilbake på kontoret raskt.

  6. Bidra til å trygge ansatte som er urolige for jobben sin, og gi mye av deg selv som leder i denne perioden. Noen har det svært vanskelig med å balansere hjemmekontor med familieliv.

  7. Ta ekstra godt vare på kunder som sliter i disse dager. Tilby dem ekstra støtte og gjerne gi avslag eller la dem teste ut nye tjenester gratis en periode for å komme seg over kneika.

Annonse

Tips til hvordan man gradvis gjen­åpner ­kontoret:

  1. Utforsk mulighetene for å bruke digitale verktøy til å gjennomføre større møter med kunder og ansatte. Slå på stortromma med hjemmelevering av mat.

  2. Tenk kreativt på hvordan du bruker digitale verktøy. Ta morgenkafeen over video eller en virtuell fredagpils med kollegaer. Markedsføringsverktøyet Tableau blir i disse dager brukt til å spore koronasmitte og gir dagligvarehandelen en indikasjon på når flest folk går i butikken. Ved hjelp av disse analysene kan man sette inn nye tiltak.  

  3. Ikke press ansatte. Ingen skal føle at de må komme tilbake på kontoret før de føler seg trygge på det.

  4. Ha streng standard på smittevern. Ta heller med matpakke på kontoret enn å lage lunsj på kjøkkenet.

  5. Velg ut hvem som skal tilbake på kontoret først. Ta det alfabetisk om du er i tvil. Start med de mest essensielle teamene og få nyansatte tilbake på kontoret raskt.

  6. Bidra til å trygge ansatte som er urolige for jobben sin, og gi mye av deg selv som leder i denne perioden. Noen har det svært vanskelig med å balansere hjemmekontor med familieliv.

  7. Ta ekstra godt vare på kunder som sliter i disse dager. Tilby dem ekstra støtte og gjerne gi avslag eller la dem teste ut nye tjenester gratis en periode for å komme seg over kneika.

Annonse