Foto
NeONBRAND / Unsplash

Slik skaper du en læringskultur

Publisert: 25. februar 2020 kl 10.29
Oppdatert: 25. februar 2020 kl 10.54

Å skape en læringskultur i bedriften din handler om å ta vare på et miljø som gjør folk i stand til å jakte på kunnskap. Dette er viktig for individuell utvikling, men det er også viktig for veksten til hele selskapet, skriver Syed Balkhi på nettstedet Entrepreneur.

Han viser til en undersøkelse foretatt av Deloitte, der det kommer frem at bedrifter med kontinuitet i arbeidet med læringskultur har 46 prosent større sjanse til å nå markedet først og er 58 prosent mer forberedt på å dekke fremtidige behov. I tillegg har de 26 prosent bedre evne til å levere kvalitetsprodukter og opplever 37 prosent bedre produktivitet blant de ansatte.

Her er noen av tipsene til hvor du bør starte, dersom du ønsker å utvikle læringskulturen i bedriften:

Lær teamet ditt hvordan man gir feedback:

  • I tillegg til positiv feedback må du også våge å gi negativ feedback

  • Negativ feedback må imidlertid gis på en konstruktiv måte. Ifølge The Journal of Health Specialities må negativ feedback være:

  • Umiddelbar, spesifikk, ikke-dømmende, presis, oppfattet som nyttig

La medarbeiderne gi hverandre feedback:

  • Dann små team, for eksempel bestående av én erfaren og én ferskere medarbeider

  • Et annen mulighet er å bruke Googles program for medarbeiderlæring, der medarbeidere fra alle avdelinger får lede sesjoner innenfor emner som ledelse, mindfulness, design-tenkning og til og med kickboksing

Saken fortsetter under annonsen

Tilby autonome læringsmuligheter online:

  • Du kan bruke læringssystemer som et tilbud til dine team. Det kan inkludere dokumenter, video, opptak av webinarer, slideshows og mer

  • På denne måten kan dine ansatte hele tiden ha tilgang til plattformen, og kan lære i sitt eget tempo

Vær en god rollemodell med ditt lederskap:

  • Sett handling bak ordene

  • Det kreves kontinuerlig lederskap for å oppnå kulturendringen du ønsker at dine ansatte skal få til

  • Som leder må du også være villig til å lære av dine medarbeidere

Kilde: Syed Balkhi / Entrepreneur