Ledelse

Marius Weydahl Berg leder 1300 konsulenter og rådigvere i Cowi Norge. Han mener samfunnet er avhengige av «sånne som oss».

− Det ville gått ­rimelig dårlig med ­samfunnet om det ikke fantes sånne som oss

− Vi ønsker å hjelpe til med det politikerne vil ha gjort, sier sjefen i et av de største konsulent- og rådgivingsselskapene i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Marius Weydahl Berg leder konsulent- og rådgivningsselskapet Cowi i Norge. Men han snakker for en hel bransje, og ikke bare sine egne folk, når han nokså oppgitt svarer på den etter hvert så lettvinte kritikken av «konsulentbransjen» som enkelte politikere fort tyr til hvis de skal kritisere pengebruken til en regjering eller et byråd.

«Skaper løsninger»

− Vi skaper løsninger til samfunnskritiske elementer. Vi jobber med bedre logistikk, bygg, transport og samferdsel, vann og miljø, byutvikling … − Vi lager tegninger, modeller og er prosjektledere. Alle store prosjekter starter jo med «sånne som oss». Vi er tidlig inne. Vi lager byggetegningene og konkretiserer ideene. Det står veldig mange fysiske elementer igjen etter oss.

Puh ... Weydahl Berg er lei av at alle i konsulentbransjen blir sett på som grådige «gribber» som skriver timer med gaffel og har hele hånda godt nede i de offentlige innkjøpsbudsjettene.

Han vi heller fortelle om den rosenrøde, eller rettere sagt lyse og grønne, historien om konsulentbransjen. Den som ønsker å «være en pådriver for det grønne skiftet». Og som altså «skaper løsninger for samfunnet».

− Dere hevder å satse tungt på grønne prosjekter i Cowi ifølge egenreklamen på nettsidene deres. Hvor sant er egentlig det? Dere bygger veier, liksom?

− Kundene etterspør grønne løsninger. Både Statens Vegvesen og Nye Veier har jo krav om dette i sine anbud. De bruker innkjøpsmakten sin. Så dette er selvfølgelig en forretningsmulighet for oss, sier Weydahl Berg, og legger kjapt til:

− Men det grønne skiftet har også et høyere formål. Og vi var tidlig ute med å brenne for dette.

Cowi-sjefen kan skryte av at selskapet hans har satt sine egne ganske ambisiøse klimamål. Innen 2030 skal det interne CO2-utslippet ned med 70 prosent. Cowi skal være helt klimanøytrale innen 2050.

− Og vi nådde faktisk 2030-målet allerede i fjor, i 2020, sier «sjefskonsulenten». Blant annet ved å redusere antall reiser med 70 prosent. Ja, han erkjenner at de fikk drahjelp av koronapandemien. Men like vel.

− Det blir stadig mer lønnsomt med grønne løsninger. Og, ja. Jeg er klar over at våre interne tiltak ikke monner så mye i det store bildet. Vi produserer jo ikke konkrete ting, vi designer. Så vårt største bidrag er og blir gjennom prosjektene våre.

Doblet overskuddet

Cowi Norge må ha gjort noe riktig. Konsulentselskapet doblet overskuddet i 2020 – fra 69 millioner i 2019 til 139 året etter.

En av årsakene til det gode resultatet kan de ifølge Marius Weydahl Berg takke WIG for.

− WIG?

− «Widely important goals». Cowi-sjefen bruker begrepet som om han svarte på hvor mye klokka er.

Konsulenten forklarer:

− Det er en egen metodikk. Man setter seg noen veldig tydelige mål. Skreller vekk det som er mindre viktig. Et av våre «WIGs» har handlet om å forbedre prosjektene våre gjennom å redusere feil og misforståelser med kundene. Det har resultert i bedre flyt, færre konflikter og disputter med kunder og økt tilfredshet med våre leveranser.

− Sto det så dårlig til i 2019 da, eller?

− Nei. Men det går ofte mye tid til å konkretisere, forklare og diskutere med kunder når man har såpass store prosjekter som oss. Og ser du på bransjen som helhet, så hender det jo at det blir budsjettsprekker, krangling om økonomisk ansvar og konflikter mellom kunder og konsulenter.

I ­realiteten handler den såkalte konsulentdebatten om hvorvidt statsforvaltningen skal ansette 30.000 nye ingeniører

Vanskeligere å motivere

Heller ikke Cowi er ikke upåvirket av Covid. Hele produksjonen er flyttet «hjem» til de ansatte, forteller sjefen. Som selvsagt er «mektig imponert» av sine ansatte – det sier alle sjefer. Men han er også litt bekymret.

− Denne situasjonen gir stor slitasje på medarbeiderne. Vi har unngått permitteringer og lønnskutt, og det er jeg stolt av. Men det er klart det tar på. Både for den enkelte og for organisasjonen.

− Hvordan påvirkes dere?

− Det er vanskeligere for noen medarbeidere å motivere seg. Jeg liker selv å være tett på medarbeiderne. Praten ved kaffemaskinen. Å reise ut å snakke med folk på de ulike kontorene våre. Jeg savner den kontakten.

− Hva gjør du istedenfor?

− Jeg ringer mye til folk. Prøver å være tett på. Sender nyhetsbrev til alle så ofte jeg kan. Jeg har pleid å dra rundt å holde små «rundebordskonferanser. Disse har jeg nå erstattet med videomøter ... Jeg prøver å holde kontakt på flere måter.

− Og kanskje er jeg tettere på enn nødvendig. Jeg er nok en nokså ekstrovert person, erkjenner Weydahl Berg.

− Men de tingene man kan gjøre som leder for å holde kontakt med folkene sine i en situasjon som dette, blir jo fort veldig «enveis». − Jeg prøver å ha en god og synlig ledelse. Men det er klart det er krevende nå.

Diversitet og takhøyde

Marius ­Weydahl Berg (45)

Stilling: Administrerende direktør i Cowi Norge

Utdanning: Sivilingeniør fra NTNU.

Karriereglimt: Kom til Cowi i 2018 fra lederstilling stilling oljeindustriselskapet Apply. Før dette, arbeidet han i 10 år i Archer hvor han hadde flere lederroller nasjonalt og internasjonalt. Har også jobbet i Seadrill.

Sivil: Født i Askim, oppvokst i Stavanger. Har nå flyttet «hjem igjen» til Askim. Gift, 2 barn.

Hobbyer: Har drevet en del med styrkeløft, og har skumle å planer om å å gjenoppta denne aktiviteten.

Cowi er et danskeid konsulentselskap som ble etablert i København i 1930. I dag har de 6700 ansatte globalt. Cowi Norge har 1300 medarbeidere fordelt på 22 lokasjoner. Oslo, Fredrikstad, Bergen og Trondheim er de største. Blant alle disse prøver Marius Weydahl Berg å bygge opp sammensatte team og ledergrupper. Diversitet og takhøyde, er stikkord for hva han leter etter.

Weydahl Berg sier han «har tro på energi». Han vil ha «lidenskap og passion», engasjement og moro på jobb.

Han vil at folk skal få utfolde seg.

− Jeg ser etter ulikheter når jeg rekrutterer. De tre divisjonsdirektørene vi har er veldig forskjellige. Og de kompletterer meg.

Så ulike er for eksempel de tre divisjonsdirektørene i Cowi Norge:

En av dem er fra Danmark. Han har jobber mye for Cowi internasjonalt.

En annen er fra Norge. Hun har mer enn 20 års erfaring fra Cowi Norge.

Tredjemann kommer «utenfra», fra et annet selskap.

Så har Cowi en finansdirektør som aldri har vært i Norge. Han er også dansk, men har bodd store deler av sitt liv i Malmö.

− 3 menn og én dame. To dansker?

− Vi har 40 prosent kvinner i ledergruppen totalt.

Fra Askim til Stavanger og tilbake

− Hva med deg selv? Hva er din ballast inn i Cowi?

− Jeg kommer fra bygg og anlegg. Og har dessuten jobbet lenge i oljebransjen. Blant annet i Seadrill. Jeg har mye erfaring fra prosjektledelse i inn- og utland, forteller Weydahl Berg. Blant annet har han ledet kontorer både i USA, Latin-Amerika, Midtøsten og Australia.

− Det ble veldig mye reising etter hvert. Å ha diamantkort på SAS blir slitsomt i lengden.

Marius Weydahl Berg er født i Askim, men har bodd 40 år i Stavanger. Der fikk han smaken på «oljå». Men nå har han «kommet hjem igjen» og bosatt seg i Askim. Der er han godt gift, og har to barn.

I tidligere tider var Weydahl Berg en meget habil styrkeløfter. Han har ambisjoner om å ta flere tunge løft i treningsøyemed i tiden som kommer.

− Ellers har det blitt noen flere turer i skog og mark enn vanlig under pandemien, sier han.

Jeg opplever det ikke som ekstra krevde å jobbe med offentlige kunder

Unaturlig debatt

Men først og fremst er han konsulent. Han framstår som trivelig, veltalenende og løsningsorientert. Som brenner for «de gode råd».

− Vi får ikke til det samfunnet trenger uten rådgivende ingeniører og konsulenter. Vi designer løsningene. Det vil bli vanskelig å få gjort noe som helst uten den kompetansen vi sitter på, sier Weydahl Berg. Nå snakker han igjen om hele konsulentbransjen som «det store vi».

− Det er jo ikke bare å sette i gang å bygge en stor bro … Du trenger en plan.

Omtrent 130.000 hoder jobber i konsulent- og rådgiverbransjen. Og der Weydahl Berg og hans folk er inne, er det ikke mange som snakker om at «konsulentbruken har gått over styr», påpeker han.

− Jeg opplever ingen politisk debatt om de tjenestene vi leverer. Vi jobber i et marked med knallhard konkurranse. Her blir kniven slipt hele tiden. I realiteten handler den såkalte konsulentdebatten om hvorvidt statsforvaltningen skal ansette 30.000 nye ingeniører. Det er en ganske unaturlig debatt dette.

− Så har det alltid være enkeltprosjekter som går feil. Men det skjer jo i alle bransjer.

Offentlig jernbane gir offentlige kunder

I en undersøkelse analyseselskapet Menon nylig gjorde for bransje- og arbeidsgiverorganisasjonen Abelia, som organiserer de fleste konsulentselskapene, kom det fram at «offentlige kunder er litt vanskeligere å forholde seg til enn private».

I Cowi er rundt 80 prosent av kundene fra det offentlige. Og de er svært kompetente, ifølge Cowi-sjefen.

− De vet hva de vil ha. Så er det jo også opp til oss som rådgivere å stille de rette spørsmålene.

− Jeg opplever det ikke som ekstra krevde å jobbe med offentlige kunder.

Marius Weydahl Berg kunne gjerne tenkt seg flere private kunder, men han mener det er naturlig at de offentlige kundene er flere i Norge enn i andre land.

− Det bygges flere offentlige sykehus enn private i Norge. Det er ikke så mange private jernbaner heller, påpeker han.

− Infrastruktur, vann, energi, kommuneplanlegging, alt er jo i bunn og grunn by- og stedsutvikling. Det er det vi driver med.

− Vi er så heldige at vi bor i et demokrati. Vi ønsker å hjelpe til med det politikerne vil ha gjort.

Ledelse vs styring

− Hva blir neste WIG-mål da?

− Grønn omstilling. Å kapre mer av det markedet, svarer Cowi-sjefen raskt.

− Så skal vi jobbe mer med ledelse i prosjekter. Og da mener jeg ledelse, ikke bare prosjektstyring. God prosjektledelse handler å være kaptein på skuta i både godt og dårlig vær.

Et tredje mål Weydahl Berg & co har satt seg dreier seg om talentutvikling. Han vil bygge opp nye talenter som kan bli nye kapteiner på alle prosjektskutene.

− Vi prøver å tenke både kortsiktig og langsiktig når vi setter oss mål. Skal vi vokse, må vi utvide kapasiteten og øke antall talenter og ledere. Vi legger vår nye strategi i disse dager, med både langtids- og korttidsperspektiv. Du trenger både nærlys og fjernlys.

Marius Weydahl Berg er spent på hva som blir varige endringer etter koronatida. Både for hans egne folk i Cowi og i samfunnet som sådan.

– Jeg håper vi har endret våre reisevaner permanent, slik at det blir mindre reising. Så tror jeg at det blir vanlig med litt mer fleksibilitet i hverdagen for de fleste. Med adgang til mer hjemmekontor kan mange for eksempel spare tid, og da får man mer fornøyde medarbeidere.

− Men jeg gleder meg til å henge mer ved kaffemaskinen ...

Powered by Labrador CMS