Ledelse
5 tips når du vil gjøre et godt førsteinntrykk
Skal du i et viktig møte med nye samarbeidspartnerne, kunder eller kolleger? Da ønsker du sannsynligvis å gjøre et godt førsteinntrykk.
Psykologen Anne Grefberg skriver i en kronikk hos det svenske magasinet Veckans Affärer at mange i det første møtet er opptatt av å få lagt frem hva man kan. Fortelle om titler og utdanning. Markere seg som kompetent. Men er dette det viktigste?
- LES OGSÅ: Vanskelig å endre førsteinntrykket
Psykologen mener at det vi er mest opptatt av når vi møter folk for første gang, er å vurdere om dette er en «venn» eller «fiende». Hun argumenterer med at det er evolusjonært, og at det her er instinktene våre som slår inn. Vi vurderer om vi kan ha tillit til den andre eller ikke. Vi vurderer vi liker den andre eller ikke.
5 tips
Grefberg gir følgende fem tips for å gjøre et godt førsteinntrykk:
Lumsk snarvei
En annen side av saken er hvorvidt man kan stole på førsteinntrykket eller ei. Ellen Wessel ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo har forsket på hvilke vitner som blir trodd og hvorfor. I en artikkel på instituttets hjemmesider fra noen år tilbake minner hennes kollega og veileder, Svein Magnussen, om at også en usympatisk person kan være sannferdig og troverdig. Det kan også være motsatt: en troverdig person trenger ikke å være et pålitelig vitne.
Wessel understreker i artikkelen at man ikke skal la seg villede av førsteinntrykket. Hjernen tar ofte snarveier, og det tar ofte kort tid før vi feller en dom over en person.
- LES OGSÅ: Ikke stol på førsteinntrykket ditt
– Vi hopper raskt fra et førsteinntrykk til en konklusjon istedenfor å si «la meg høre hva hun sier». Hvis vi er klar over denne strategien, vil man kunne avverge at førsteinntrykket legger føringer for hvordan vi videre tolker personen og dermed sikrer oss bedre vurderinger, sier Wessel i intervjuet.
Psykologen forklarer at vi tar denne typen snarveier fordi vi ikke klarer å beregne alt på en gang. Snarveiene gjør det enkelt for oss å gjøre vurderinger rask. Ifølge Wessel går det ofte greit, men vi bruker snarveier også i sammenhenger der vi ikke burde bruke dem. Ellen Wessel snakker om vitnepsykologi, men resonnementet er neppe dumt å ha i bakhodet i arbeidslivet heller.