Ledelse

Ikke alle sjefer er hyggelig mot de ansatte

Ansatte tar omtenksomme sjefer for gitt

Omtenksomme ledere som hjelper ansatte med personlige og jobbrelaterte problemer, bør ikke forvente noen ekstra takknemlighet, lojalitet eller engasjement, ifølge ny forskning fra IMD.

Publisert Sist oppdatert

Studien viser at de fleste ledere mener at det å tilby emosjonell støtte vil være til fordel for virksomheten. Likevel ser de fleste ansatte på slike utslag av vennlighet som en av deres overordnedes oppgaver, og har ikke til hensikt å jobbe hardere som takk.

Dette fører til at ledere som gir en hjelpende hånd må takle sine egne forventninger og frustrasjoner over personalets manglende takknemlighet. En av studiens medforfattere, professor Ginka Toegel, sier at både ledere og ansatte innser at det å kontrollere negative følelser kan være viktig i en organisasjon.

– Men det later til å være en markant forskjell i hvordan de to partene mener denne typen støtte bør oppfattes og hvordan de mener at ansatte bør reagere på den.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS