Ledelse

I disse dager flyttes kurs, konferanser og store møter over til nettet. Men å holde en presentasjon på nett krever noe litt annet enn om du har publikum i samme rom.

– Blir det monotont, faller tilhørerne lett ut

Skal du holde din første digitale presentasjon, for kolleger eller andre tilhørere spredt ved hver sin pc? Sørg for å aktivisere tilhørerne, er ett av rådene fra erfarne kursholdere.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager flyttes kurs, konferanser og store møter over til nettet. Men å holde en presentasjon på nett krever noe litt annet enn om du har publikum i samme rom.

Får ikke samme kontakt

Noen har gjort dette i mange år allerede. Folkeuniversitetet har i flere år tilbudt undervisning i «virtuelle klasserom», der lærere har undervisning på nett i dialog med kursdeltakerne.

Foto Du bør ikke snakke mer enn ti minutter før du varierer med noe annet, sier Christine Dramstad i Folkeuniversitetet. Foto: Folkeuniversitetet

– Du får ikke helt den samme kontakten med de du snakker til som når man møtes fysisk, så du må tenke litt annerledes, forteller Christine Dramstad.

Hun er markedsrådgiver i Folkeuniversitetet på dagtid og underviser i språk på kveldstid.

Det er mer krevende å holde på tilhørernes oppmerksomhet når de følger med på nett, forklarer hun. Det stiller noen ekstra krav til den som skal presentere noe.

Første bud er å sørge for at det tekniske fungerer, at mikrofon og kamera er skrudd på og at man behersker det digitale verktøyet som skal brukes.

Dramstad anbefaler alle som skal holde en digital presentasjon for første gang å teste programmet grundig på forhånd.

– Det er veldig stressende og forstyrrende hvis man ikke får det tekniske til å fungere, så det bør du sette deg inn i, prøve ut og øve på i forkant, sier hun.

– Ikke snakk over 10 minutter

Dramstad anbefaler ikke å snakke like lenge som man ville gjort hvis tilhørerne var i samme rommet.

Du bør prøve ut og øve på det tekniske systemet i forkant

– Det blir lett monotont når folk skal følge med på en skjerm og de faller fort ut. Du bør ikke snakke mer enn ti minutter før du varierer med noe annet, sier hun.

Det er mange muligheter til variasjon, og Dramstad anbefaler å få i gang en dialog med tilhørerne ganske raskt. Den som presenterer kan stille spørsmål for å sjekke om alle henger med, de kan ha en skriftlig chat gående ved siden av, der folk kan stille spørsmål underveis eller du kan sette i gang et gruppearbeid.

Flere av verktøyene for videokonferanser har muligheten til å dele inn i små samtalegrupper.

– Ved å bryte av med samtaler i små grupper eller to og to innimellom sikrer du at alle deltar og unngår at noen blir veldig passive, forklarer hun.

Dramstad anbefaler også å variere det du presenterer på skjermen, og bruke både tekst, bilder og videoklipp.

Rekker ikke like mye

Det finnes ulike programmer for videokonferanser. Folkeuniversitetet bruker Adobe Connect eller Zoom i undervisningen, der det finnes mange funksjoner for å skape dialog og engasjement.

Mens læreren snakker er alle tilhørerne satt på stillefunksjon, og har de spørsmål kan de enten bruke knappen for å rekke opp hånda eller skrive inn spørsmålet i chatten ved siden av. Får de ordet kan de skru på lyden og stille spørsmålet sitt muntlig.

– Det er en morsom måte å undervise på, men ganske annerledes, sier Dramstad.

Hun forteller at de fleste deltakerne har vært godt fornøyde med å delta i «virtuelle klasserom», selv om noen savner det sosiale aspektet ved å møtes fysisk på kurs.

Hun advarer likevel om at man ofte rekker over mindre når man skal presentere digitalt.

Det er en morsom måte å undervise på, men ganske annerledes

– Du må regne med å bruke mer tid på å rekke over de samme temaene, og tenke nøye igjennom hva det er viktigst at du får med.

Et tips er derfor å sende ut presentasjonen eller noe materiale på forhånd, slik at deltakerne kan forberede seg.

Kastet seg uti det

En av de som har kastet seg uti det og lagt om undervisningen til digitalt de siste ukene er Fernanda Winger Eggen. Hun er seniorøkonom i Samfunnsøkonomisk analyse og har forelesninger og seminargrupper ved Universitetet i Oslo.

Foto Fernanda Winger Eggen er seniorøkonom og underviser ved Universitetet i Oslo. De siste ukene har hun måttet flytte over all undervisning på nett. Foto: Samfunnsøkonomisk analyse

Etter at all undervisning ved universitetet ble avlyst tilbyr hun studentene undervisning på nett i stedet.

– Det var veldig slitsomt de første gangene. Det er vanskelig når du ikke kan se de du snakker til. De første øktene ble mye monolog og jeg ante ikke om folk hang med eller om jeg gikk for fort fram, beskriver hun.

Svarer fortløpende

Hun har både forelesninger for over 100 studenter og mindre seminargrupper på 10-15 personer. Etter hvert som hun har fått litt mer trening, har undervisningen blitt mer interaktiv.

Det var veldig slitsomt de første gangene

– Under de store forelesningene viser jeg powerpoint og snakker. Har studentene spørsmål, skriver de det inn i chatten, så kan jeg besvare dem fortløpende, forklarer hun.

Hun har også brukt polls, eller «meningsmålinger» underveis, for å sjekke om alle henger med og aktivisere studentene underveis. Det finnes det innebygde funksjoner for, blant annet i Zoom.

Se for deg de du snakker til og sørg for at de blir aktive

De små seminargruppene hennes er mer samtalebaserte, der vises alle studentene med video på skjermen, og de kan tegne seg og ta ordet og delta i diskusjoner muntlig.

Eggen bruker Teams eller Zoom i undervisningen, og etter litt øving opplever hun at studentene lett mestrer denne måten å kommunisere på.

Etter et par ukers trening synes Eggen den digitale undervisningen går overraskende greit. Hennes råd til andre som skal prøve seg på digitale presentasjoner er å unngå monolog og sørge for å aktivisere tilhørerne.

– Se for deg de du snakker til og sørg for at de blir aktive, ved å komme med spørsmål, delta i polls eller diskusjoner. Ellers forsvinner de fort over på Facebook eller noe annet, sier hun.

Powered by Labrador CMS