Ledelse

Digital-direktørene vil i løpet av få år få mye mer makt, ifølge hodejegerfirma

Publisert Sist oppdatert

Digitalisering og endring er noe av det fagfolk innenfor ledelse, og en hel horde av konsulenter, foredragsholdere og IT-utviklere, kanskje er mest opptatt av for tiden. For ledere er kunsten å forsøke å skille det nyttige fra det unyttige, og en del selskaper velger å hente inn egne folk som får ansvar for digital utvikling.

Ifølge en artikkel på hjemmesidene til hodejegerfirmaet Egon Zehnder møter imidlertid de lederne som får ansvar for digital utvikling mange barrierer i organisasjonene, og ofte forlater de prosjektene etter kort tid. Til tross for at de i utgangspunktet ble hentet inn med toppsjefens velsignelse.

En av grunnene til at digital-direktørene forsvinner ut, er ifølge artikkelen at de blir utålmodige. De synes endringene tar for lang tid.

Mer makt til digital-direktørene

Men selv om det lugger litt for en del ledere som i dag har digitalansvar, så viser hodejegerselskapet til at eksperter tror at digitaldirektørene – the Chief Digital Officers (CDO) – vil få mer makt. Allerede om få år vil være «in command» i de fleste organisasjoner, spår de.

Natascha von Boetzealer, rekrutterer og leder for digitalsegmentet i Egon Zehnder, sier i artikkelen at det er få kandidater til denne typen lederjobber og at det er kamp om dem som finnes.

Hun understreker imidlertid at digital-direktører som kommer fra digitale selskaper har mye å lære av tradisjonell business. De må lære seg å forstå kulturen i det selskapet de går inn i, og at de må forstå at de ikke alltid kan innføre forandringer så fort. De må som regel også finne seg i å jobbe med eksisterende teknologi samtidig som ny teknologi utvikles. De må lytte til folk rundt om i bedriften, jobbe for samarbeid og være tålmodige når de forklarer hvorfor de mener det er behov for ny teknologi.

Må også være strateg

I et intervju med brasilianske Valor Economico fremhever Natascha von Boetzealer viktigheten av at digital-direktøren også er en strategisk leder, med evne til å tiltrekke seg «digitale talenter». Han eller hun må dessuten være sterk nok til å kunne overbevise et styre om at endringer er nødvendig.

– Denne kraften er det kritisk å inneha, sier Boetzealer i intervjuet. Nøkkelen er å være en kobling - a connection - til forretningsvirksomheten.

Det skal her sies hodejegerfirmaene selv er en del av det relativt nye «digitaliserings-markedet» i næringslivet. De kan dra stor nytte av at bedrifter etterspør en ny type lederbehov, og vil være interessert i å bygge opp lederdatabaser med gode digital-kandidater. Selve beslutningen om hva slags ledere man vil rekruttere inn i toppsjiktet i bedriftene, ligger imidlertid hos toppledere og styrer. Det er de som må avgjøre om det er nyttig for dem å ha få inn en digital-direktør eller ikke.

Er det digitaldirektøren som blir den nye konsernsjefen i fremtiden? Natascha von Boetzealer tror ikke det. Hun sier til Valor Economico at hun tror at disse kandidatene ikke har lyst. Hun tror digital-direktører har mer lyst til å forandre en bank til å bli en fremtidsrettet organisasjon enn å selve toppsjefen for banken.

Powered by Labrador CMS