Ledelse
For mye prat om trivsel
Norske bedrifter er svært opptatt av prestasjonsledelse, men mange sliter med å få den gjennomført. Deres viktige verktøy, medarbeidersamtalen, blir for mye prat om trivsel.
– Selv om de aller fleste bedriftene har etablert en prosess for medarbeidersamtaler, settes det bare i mindre grad mål i denne samtalen, og vurdering og kartlegging av kompetanse gjennomføres kun i middels grad, sier leder for HR-Norge, Even Bolstad, til finansavisen.
I morgen legges den store HR-undersøkelsen fram av HR-Norge og Ernst & Young.
– I svært mange bedrifter er det en manglende kobling mellom prestasjoner og konsekvenser, sier direktør Sirine Fodstad i Ernst & Young.
– Det må settes konkrete mål, og disse målene må være på linje med bedriftens strategiske mål. Det må imidlertid tas ned på individnivå, fortsetter hun.
– Norske bedrifter har vært svært fokusert på kompetanseutvikling, og det kan virke som om mange regelrett har skutt med bind for øynene. Kompetanseutvikling har nesten blitt en belønning som skal fordeles hvert år, ikke en målrettet tiltak for å nå de strategiske målene, sier Even Bolstad til Finansavisen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen