Ledelse
Forberede en tøff samtale? Her er et par gode råd
LEST OM LEDELSE: Joseph Grenny, skribent, foredragsholder og forfatter av flere bøker om ledelse, skriver i et innlegg hos Harvard Business Review om hvordan han mener man bør forberede seg til vanskelige samtaler. For eksempel det å si opp en ansatt.
Bakgrunnen er at han og kollegene i 30 år har undersøkt hva som er «beste praksis», skriver han. Akkurat hvordan de har undersøkt det, sier ikke innlegget noe om, men Grenny er ikke imponert over måten folk takler vanskelige samtaler på:
«Vi har brukt tusenvis av timer på å observere hvordan folk håndterer disse øyeblikkene, og det vi observerer igjen og igjen er dessverre: når det gjelder som mest, gjør vi det som dårligst. Vi viker tilbake eller bruker tvang, vi forvirrer eller overdriver, kjemper for vår sak eller forsvarer oss».
Når det gjelder som mest, gjør vi det som dårligst.
Forbered deg
Joseph Grenny mener at nøkkelen til å håndtere vanskelige samtaler bedre ligger i forberedelsene, og at det viktigste er å forberede seg på fire områder: hold orden på motivene dine, forbered deg følelsesmessig, innhent de fakta på forhånd og vær nysgjerrig på den andres argumenter; hvis du lytter med tillit og vennlighet får den andre mindre behov for å vise motstand.
Skal du snart ha en vanskelig samtale? Her er essensen i to av Grennys kanskje vanskeligste råd. Les, og vurder om du finner noe som du tror du kan ha nytte av:
Joseph Grenny skriver hos Harvard Business Review at oppsigelsessamtalen han omtaler (anonymt) ikke gikk bare bra. Underveis i samtalen fortalte den ansatte om en stressende hverdag og han innså at han ikke var rett mann for jobben. Tonen var etter forholdene god, men det viste seg at det var vanskelig for ham å finne ny jobb. Til tross for støtte fra tidligere ledere og kolleger.
- LES MER om konflikthåndtering her:
Konflikthåndtering for ledere
Vanskelige samtaler – steg for steg