Ledelse

Mange bedrifter i mange ulike bransjer kan lære av forretningsmodellen til lastebilprodusenten Scania, mener Martin Siöld.

– Gå for dobbel effektivitet

Trikset er å ha noen gode basismoduler, for deretter å bygge på med ulike, kundetilpassede variasjoner, råder forsker Martin Sköld.

Publisert Sist oppdatert

Martin Sköld, som til daglig forleser i innovasjon og produksjonsstrategi ved Handelshögskolan i Stockholm, går såpass langt at han mener at lastebil- og bussprodusent Scania burde få like mye erkjennelse for sitt modulsystem som Toyota har fått for Lean; en metodikk som har spredt seg verden rundt.

Han forteller at i Scania er ikke en lastebil en lastebil. Scania masseproduserer først basisdeler - basismoduler - som de siden kombinerer på ulike måter og kundetilpasser gjennom forskjellige variasjonsmoduler.

– Scania kan levere én million ulike kombinasjoner, som kunde kan du få et kjøretøy som passer deg perfekt, sier Sköld.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS