Annonse
Ledelse
Gi konstruktive tilbakemeldinger
Mye kan gå galt når man skal gi tilbakemeldinger på en arbeidsplass.
Annonse
Det konstaterer Espen Syse Houge, som er masterstudent i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Oslo og står bak bloggen sysehouge.com, i et innlegg hos psykologisk.no.
- LES MER OM TILBAKEMELDINGER:Filmet 500 ledere: Ledere gjør ikke det de tror de gjør
Lite gjennomtenkt
Med bakgrunn i en artikkel Jean-François Manzoni har skrevet i Harvard Business Review, viser Houge til risikoen for at ting går galt øker hvis du:
- åpner samtalen uten å ha tenkt igjennom alternative forklaringer på problemet
- hvis du antar at det bare eksisterer to utfall – vinn eller tap
- hvis du er uvillig til å justere egne antakelser underveis.
Houge beskriver i innlegget hos psykologisk.no funn fra ulike artikler om tilbakemeldinger, og avslutter med å gi noen råd som kan være til ettertanke.
Pålitelig og rettferdig
Han viser til vi mennesker er mer mottagelig for konstruktiv tilbakemelding når følgende tre forhold er ivaretatt:
- Personen som gir tilbakemelding oppfattes som pålitelig, med gode intensjoner.
- Prosessen oppfattes som rettferdig. Dette innebærer at personen som gir tilbakemelding sitter med nødvendige og relevante opplysninger, åpner opp for at alle sidene i saken skal høres og tar hensyn til de involvertes mening.
- Kommunikasjonen oppfattes som rettferdig, det vil si at man opplever at personen som gir tilbakemelding er opptatt av mottakerens perspektiv, viser respekt og gir støtte uavhengig av enighet eller uenighet.