Ledelse

Gi konstruktive tilbakemeldinger

Mye kan gå galt når man skal gi tilbakemeldinger på en arbeidsplass.

Publisert Sist oppdatert

Det konstaterer Espen Syse Houge, som er masterstudent i arbeids- og organisasjonspsykologi ved Universitetet i Oslo og står bak bloggen sysehouge.com, i et innlegg hos psykologisk.no.

Lite gjennomtenkt

Med bakgrunn i en artikkel Jean-François Manzoni har skrevet i Harvard Business Review, viser Houge til risikoen for at ting går galt øker hvis du:

  • åpner samtalen uten å ha tenkt igjennom alternative forklaringer på problemet
  • hvis du antar at det bare eksisterer to utfall – vinn eller tap
  • hvis du er uvillig til å justere egne antakelser underveis.

Houge beskriver i innlegget hos psykologisk.no funn fra ulike artikler om tilbakemeldinger, og avslutter med å gi noen råd som kan være til ettertanke.

Pålitelig og rettferdig

Han viser til vi mennesker er mer mottagelig for konstruktiv tilbakemelding når følgende tre forhold er ivaretatt:

  • Personen som gir tilbakemelding oppfattes som pålitelig, med gode intensjoner.
  • Prosessen oppfattes som rettferdig. Dette innebærer at personen som gir tilbakemelding sitter med nødvendige og relevante opplysninger, åpner opp for at alle sidene i saken skal høres og tar hensyn til de involvertes mening.
  • Kommunikasjonen oppfattes som rettferdig, det vil si at man opplever at personen som gir tilbakemelding er opptatt av mottakerens perspektiv, viser respekt og gir støtte uavhengig av enighet eller uenighet.
Powered by Labrador CMS