Ledelse

Gi tilbakemeldinger på en måte som gjør at folk gjør en bedre jobb

Publisert Sist oppdatert

Hva skal til for at tilbakemeldinger faktisk fremmer arbeidsprestasjoner hos medarbeiderne?

Bård Kuvaas, professor ved Handelshøyskolen BI, har sammen med forskerne Robert Buch og Anders Dysvik studert effekten av uformelle tilbakemeldinger blant 158 medarbeidere og deres 29 ledere i en norsk offentlig virksomhet.De fant at jo mer konstruktive medarbeidere opplevde at de uformelle tilbakemeldingene fra nærmeste leder var, jo bedre var medarbeidernes arbeidsprestasjoner – ifølge lederne deres. Dette gjaldt dersom tilbakemeldingene samtidigvar godt timet, skriver Handelshøyskolen BI i en omtale av studien på sine hjemmesider.

God timing betyr i denne sammenhengen at tilbakemeldingene ikke kommer for sjeldent og/eller for lenge etter at oppgaven er utført.

Ifølge forskerne kjennetegnes konstruktive tilbakemeldinger av at de:

  • handler om positiv adferd og resultater som stammer fra medarbeiderens kunnskap og ferdigheter
  • er oppgaverelaterte, ikke personrelaterte
  • er spesifikke
  • er lette å forstå
  • er akseptable
  • er nøyaktige

Forskningsfunnene er publisert i artikkelen «Constructive supervisor feedback is not sufficient: Immediacy and frequency is essential», av Bård Kuvaas, Robert Buch og Anders Dysvik, i det vitenskaplige tidsskriftet Human Resource Management.

Powered by Labrador CMS